ویتامین D و آسیب  عضلات در ورزشکاران
پزشک شما

ویتامین D و آسیب عضلات در ورزشکاران

28 فروردین 1396

مطالعات گذشته بیشتر به بررسی اثرات مخرب سطوح ناکافی ویتامین D در سالمندان پرداخته اند. نتایج مطالعات جدید نشان می دهد که میزان ویتامین D در بیش از نیمی از ورزشکاران در مدارس فوتبال  ناکافی است. این امر خطر آسیب عضلانی را افزایش می دهد. ویتامین D در حفظ عملکرد و قدرت عضلات نقش بسزایی دارد.

در مطالعه فوق 214 ورزشکار با میانگین سنی 22 سال شرکت داشتند. در ابتدای مطالعه اطلاعات مربوط به سن، نمایه توده بدن (BMI)، سابقه آسیب دیدگی و سابقه از دست دادن مسابقه به علت کشیدگی عضلات اندام تحتانی یا آسیب عضله مرکزی جمع آوری شد. میزان ویتامین D خون ≥ ng/mL 32  طبیعی، ng/mL 31-20 ناکافی و < ng/mL 20 کمبود در نظر گرفته شد.

بر طبق نتایج به دست آمده در 126 ورزشکار میزان ویتامین D کمتر از حد طبیعی بود. به طوریکه 22 نفر به کمبود شدید مبتلا بودند. در کسانی که به کمبود ویتامین D مبتلا بودند شیوع کشیدگی عضلات اندام تحتانی یا آسیب عضله مرکزی بالاتر بود. 14 ورزشکار حداقل از دست دادن یک بازی را به علت مصدومیت گزارش کردند که 86 درصد آن ها به کمبود ویتامین D مبتلا بودند. این یافته ها می تواند با تغییرات فیزیولوژیکی که در شرایط کمبود ویتامین D در ترکیب عضلات اتفاق می افتد، مرتبط باشد.

به گفته محققان آگاهی از اثرات کمبود ویتامین D می تواند به تشخیص زود هنگام مشکل در ورزشکاران منجر شود. با استفاده از مکمل یاری می توان میزان ویتامین D را به سطوح طبیعی بازگرداند و از بروز آسیب بیشتر پیشگیری نمود.

این یافته ها نه تنها برای ورزشکاران حائز اهمیت است. بلکه برای جمعیت عمومی نیز سودمند می باشد. ویتامین D کافی برای عملکرد، ساختار و قدرت عضلات و اسکلت بدن ضروری است. درحالیکه برآوردها نشان می دهد در ایالات متحده بیش از 40 درصد افراد به کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

ویتامین D که تحت عنوان ویتامین آفتاب نیز شناخته می شود، توسط پوست و در هنگام مواجهه با نور خورشید در بدن تولید می شود. اجتناب از نور خورشید و استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند دلیل بخشی از کمبود ویتامین D افراد باشد. ویتامین D در شیر و غذاهای غنی شده مانند آب پرتقال و برخی غلات صبحانه نیز یافت می شود. به افرادی که به کمبود ویتامین D مبتلا هستند، مکمل یاری با ویتامین D توصیه می شود.

نکته عملی: سطوح کافی ویتامین D در حفظ سلامت استخوان ها و عضلات نقش اساسی دارد. حفظ ویتامین D خون در محدوده طبیعی به تمامی افراد در تمام سنین و به طور ویژه به ورزشکاران توصیه می گردد.

منبع:

 

Presented at the American Academy of Orthopaedic Surgeons Annual Meeting on March 16, 2017.

تعداد بازدید: 1760

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha