ویتامین های گروه B خطر از دست دادن حافظه را کاهش نمی دهد
پزشک شما

ویتامین های گروه B خطر از دست دادن حافظه را کاهش نمی دهد

18 آذر 1394

با توجه به یک مطالعه جدید در نوامبر 2014 که در مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است، دریافت مکمل های ویتامین B12 و اسید فولیک خطر مشکلات مربوط به حافظه و فکرکردن را کاهش نمی دهد. این مطالعه یکی از بزرگترین پژوهش ها تا به امروز برای سنجیدن استفاده طولانی مدت از مکمل ها و مهارت های تفکر و حافظه است.
این مطالعه شامل افرادی با سطوح بالای خونی اسید آمینه هموسیستئین می باشد. یافته های اخیر حاکی از این مطلب هستند که مقادیر بالای هموسیسئتین با از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر ارتباط دارد.
به گفته ی دکتر روتن استاد دانشگاه هلند و سرپرست تیم پژوهشی این مطالعه: " از آن جا که سطح هموسیستئین با دریافت مکمل های اسید فولیک و ویتامین B12 کاسته می شود،  امید به این قضیه بوده است که مصرف این ویتامین ها می تواند خطر از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر را نیز کاهش دهد."
مطالعات اولیه نشان دادند که مصرف اسید فولیک و ویتامین B12 تاثیرات مفیدی بر مهارت های فکری و حافظه دارد، اما نتایج بعدی کمتر قانع کننده بودند.
در این مطالعه اخیر، 2919  نفر با میانگین سنی 74 سال یک قرص 400 میکروگرمی اسید فولیک و 500 میکروگرمی ویتامین B12  و یا یک پلاسبو هر روز به مدت دو سال دریافت کردند. تست مهارت های حافظه و تفکر، در آغاز و پایان مطالعه انجام شد. لازم به ذکر است که تمامی شرکت کنندگان دارای سطوح بالای خونی هموسیستئین بودند.
دکتر روتن در نهایت خاطر نشان کرده  است: " اگرچه سطح هموسیستئین در گروهی که ویتامین B دریافت می کردند، در مقابل  گروه دریافت کننده پلاسبو، کاهش یافت، اما متاسفانه تفاوتی بین دو گروه در نمرات آزمون حافظه مشاهده نشد."
این مطالعه توسط سازمان تحقیقات و توسعه بهداشت هلند، انجمن لبنیات هلند، بهداشت MCO، کنسرسیوم سالمندی سالم هلند، وزارتخانه اقتصاد، کشاورزی و نوآوری هلند، دانشگاه واخنیگن، مرکز پزشکی دانشگاه  VU و مرکز پزشکی آراسموس در هلند حمایت شده است.
منبع:


Neurology. 2014 Nov 12
 

تعداد بازدید: 1942

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha