پروبیوتیک ها و کاهش خطر آلرژی در کودک
پزشک شما

پروبیوتیک ها و کاهش خطر آلرژی در کودک

2 مهر 1392

مروری بر مطالعات گذشته نشان می دهد، کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری پروبیوتیک مصرف کرده اند و کودکانی که در اوایل زندگی از مکملهای به اصطلاح "باکتری خوب" استفاده کرده اند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به آلرژی قرار دارند.
دکتر Erick Forno  سرپرست نویسندگان این مطالعه از بیمارستان کودکان پیتزبورگ در اینباره بیان کرده است؛ بر اساس نتایج مطالعات ما پروبیوتیکها دارای اثر محافظتی در مقابل آلرژی هستند، اما هنوز برای توصیه عمومی به مردم  زود بوده و باید مطالعات بیشتری انجام دهیم.
باکترهایی که در روده و دستگاه گوارشی زندگی می کنند با سلامت سیستم ایمنی بدن مرتبط هستند. بنابراین دریافت  کافی میکروارگانیسم های پروبیوتیک مانند میکرو ارگانیسم های موجود در ماست و مخمر که دارای اثر مثبتی روی تعادل میکروبهای روده هستند، می تواند برای سلامت سیستم ایمنی نیز مفید باشند.
این تیم پژوهشی نتیجه 25 آزمایش دریافت مکمل طی بارداری یا نخستین سال زندگی کودک  را بررسی کردند. اغلب مطالعات از مکملهای پروبیوتیکی به شکل قرص استفاده کرده بودند زیرا کنترل دوز  آن ساده تر است. در همه این مطالعات مادران و نوزادانی که پروبیوتیک مصرف می کردند را با گروه  دریافت کننده دارونما مقایسه کردند. میزان بروز نشانه های آلرژی های معمول در کودک مثل حساسیت به بادام زمینی و گرده ها  یا خس خس گلو و آسم  با استفاده از پرسشنامه هایی که والدین تکمیل می کردند سنجیده شد.
نتایج نشان داد دریافت پروبیوتیک ها در دوران بارداری مادر یا اوایل زندگی کودک با کاهش خطر ابتلا به آلرژی ها در کودکان بجز آسم در ارتباط است.

منبع:

 Erick Forno, et al “Probiotic Administration in Early Life, Atopy, and Asthma: A Meta-analysis of Clinical Trials” Pediatrics, online August 19, 2013.
 

تعداد بازدید: 2976

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha