پیشگیری از اثرات مخرب رژیم پرچرب با مصرف روغن زیتون
پزشک شما

پیشگیری از اثرات مخرب رژیم پرچرب با مصرف روغن زیتون

4 شهریور 1396

تحقیقات قبلی نشان داده اند که روغن زیتون و به خصوص روغن زیتون فرابکر خطر بیماری قلبی - عروقی را کاهش می دهد. با این حال، مکانیسم این اثر به خوبی شناخته نشده است.
هیدروکسی تیروزول پلی فنولی موجود در روغن زیتون بوده و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. به نظر می رسد که وجود این ترکیب در روغن زیتون مسئول اثرات سودمند این روغن بر سلامت است. در این راستا به تازگی محققان اثر این ترکیب را بر موش هایی که از رژیم سرشار از چربی تغذیه شده بودند، بررسی کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد که در موش های تغذیه شده با رژیم پرچرب کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) افزایش می یابد اما کلسترول خوب (HDL) تغییر نمی کند. در موش هایی که هیدروکسی تیروزول دریافت کرده بودند این اثرات منفی بر کلسترول تام و LDL کمتر بود. همچنین رژیم پرچرب سبب افزایش مقاومت به انسولین می شد. دریافت هیدروکسی تیروزول سبب کاهش مقاومت به انسولین می شد. از سوی دیگر، در موش های تغذیه شونده با رژیم پرچرب آنزیم مسئول ساخت اسیدهای چرب با چند باند دوگانه (PUFA) کاهش می یابد. این امر سبب عدم تعادل اسیدهای چرب موجود در کبد می شود. دریافت هیدروکسی تیروزول سبب افزایش فعالیت این آنزیم می شد. به طوریکه در این موش ها فعالیت آنزیم مذکور مشابه حیواناتی بود که از رژیم غذایی نرمال تغذیه شده بودند.
نتایج این بررسی نشان می دهد که هیدروکسی تیروزول موجود در روغن زیتون می تواند اثرات مخرب دریافت رژیم پرچرب را خنثی سازد.
منبع:


Hydroxytyrosol prevents reduction in liver activity of Δ-5 and Δ-6 desaturases, oxidative stress, and depletion in long chain polyunsaturated fatty acid content in different tissues of high-fat diet fed mice. Lipids in Health and Disease, 2017.
 

تعداد بازدید: 1493

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha