چاقی قبل از بارداری فشارخون را افزایش می دهد.
پزشک شما

چاقی قبل از بارداری فشارخون را افزایش می دهد.

12 تیر 1396

فشارخون بالا در دوران بارداری ممکن است به سمت پره اکلامپسی پیشرفت کند. پره اکلامپسی به طور بالقوه کشنده است و یکی از علل عمده تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد، به علت محدودیت رشد داخل رحمی، محسوب می شود. 
یکی از عوامل خطر قابل پیشگیری که می تواند سبب اختلالات فشارخون شود، داشتن نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر از 30 قبل از باردار شدن است. اطلاعات کمی در مورد رابطه بین اختلالات فشارخون با تغییرات وزن در سال های منتهی به باردار شدن وجود دارد. بدین منظور به مدت 13 سال وزن و وضعیت بارداری از نظر سلامت در 2914 زن استرالیایی بررسی شد.
نتایج حاکی از آن بود که در زنانی که قبل از بارداری چاق بوده اند، خطر بروز اختلالات فشارخون نسبت به زنانی که BMI طبیعی داشته اند، 3 برابر بیشتر است. در زنانی که در سال های منتهی به باردار شدن به طور سالانه افزایش وزن متوسط یا بالا (بیش از 5/2 درصد وزن بدن) داشتند، نسبت به کسانی که وزن آن ها ثابت مانده، احتمال ابتلا به اختلالات فشارخون در دوران بارداری 3/2 برابر بیشتر است. افزایش وزن کم در طی سال (معادل 5/1 تا 5/2 درصد وزن بدن) نیز خطر اختلالات فشارخون دوران بارداری را 7/1 برابر افزایش می دهد.
به گفته محققان به راحتی می توان از افزایش وزن در حد 2-1 کیلوگرم در سال چشم پوشی کرد، اما همین میزان افزایش وزن نیز در طولانی مدت عواقبی را به دنبال خواهد داشت.
نکته عملی: قبل از آنکه نسبت به باردار شدن اقدام کنید، در صورت لزوم وزن خود را کاهش دهید.
منبع:


Akilew A. Adane et al. "Adult Pre-pregnancy Weight Change and Risk of Developing Hypertensive Disorders in Pregnancy". Paediatric and Perinatal Epidemiology, 2017.
 

تعداد بازدید: 1625

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha