چگونه چای سبز از  بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند؟
پزشک شما

چگونه چای سبز از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند؟

12 فروردین 1397

تحقیقات نشان‌دهنده ارتباط بین چای سبز با کاهش خطر آلزایمر می‌باشند. اما مکانیسم این ارتباط مشخص نیست. به تازگی محققان نشان داده‌اند که چگونه یک ترکیب موجود در این نوشیدنی با تشکیل پلاک‌های سمی که در بروز این بیماری نقش دارند، مقابله می‌کند. در این مطالعه مشخص شد که پلی‌فنول اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) در چای سبز از طریق تداخل با عملکرد الیگومر بتا آمیلوئید سبب توقف تشکیل پلاک‌های بتا آمیلوئید (نشانگر ابتلا به بیماری آلزایمر) می‌شود.
بیماری آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده عصبی است که با کاهش حافظه یا تفکر و نیز مشکلات رفتاری مشخص می‌شود. تقریباً 50 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. تا سال 2050 این تعداد به 131/5 میلیون نفر خواهد رسید.
علت دقیق بیماری آلزایمر مشخص نیست. اما اعتقاد بر این است که پروتئین بتا آمیلوئید در این بیماری نقش دارد. این پروتئین‌ها پلاک‌هایی را تشکیل می‌دهند که ارتباط بین سلول‌های عصبی را مختل می‌سازد. مونومرهای بتا آمیلوئید الیگومرهای بتا آمیلوئید را تشکیل می‌دهند. با گذشت زمان، این الیگومرها به یکدیگر چسبیده و پلاک‌های بتا آمیلوئید سمی را تشکیل می‌دهند. مطالعه مذکور نشان داد که EGCG مانع ساخت پلاک‌های مخرب می‌گردد. EGCG همچنین  توانایی الیگومرهای سمی را برای رشد و برهمکنش با سلول‌های سالم تغییر می‌دهد.
با توجه به یافته‌های مطالعه فوق محققان معتقدند که عصاره چای سبز می‌تواند در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر باشد. بنابراین، دریافت عصاره چای سبز یا مشتقات آن 15 تا 25 سال قبل از شروع علائم بیماری، سودمند خواهد بود.
منبع:

Rashik Ahmed et al. Journal of the American Chemical Society 2017.
 

تعداد بازدید: 1152

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha