کاهش بروز التهاب و سرطان با دریافت مکمل ویتامین D و کاهش وزن
پزشک شما

کاهش بروز التهاب و سرطان با دریافت مکمل ویتامین D و کاهش وزن

16 اسفند 1394

زمانی که بدن با عوامل بیماری زا مانند باکتری یا ویروس مواجه می شود، سیستم ایمنی بدن به مقابله با این عوامل می پردازد و در نتیجه التهاب ایجاد می گردد. از طرفی چاقی و بافت چربی سبب افزایش تولید سیتوکین ها می شود. سیتوکین ها مولکول هایی هستند که معمولا در هنگام مبارزه بدن با عفونت ایجاد می شوند. التهاب مزمن سبب تحریک رشد سلول های سرطانی می شود.
مطالعات قبلی نشان داده اند که کاهش وزن سبب کاهش میزان التهاب می شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل ویتامین D در صورتیکه میزان ویتامین D افراد کم باشد، دارای اثرات مشابهی است. با این حال، تاکنون مشخص نشده است که آیا ترکیب همزمان کاهش وزن و ویتامین D می تواند این اثرات را افزایش دهد یا خیر.
بدین منظور محققان 218 زن سالمند سالم که به اضافه وزن و سطوح پایین ویتامین D(کمتر از ng/ml32) مبتلا بودند را مورد بررسی قرار دادند. این افراد به مدت 12 ماه در یک برنامه رژیم غذایی و ورزش(45 دقیقه ورزش متوسط تا شدید به صورت 5 روز در هفته) شرکت داده شدند. نیمی از شرکت کنندگان به طور تصادفی روزانه IU2000  ویتامین D و مابقی افراد دارونما دریافت کردند. فاکتورهای التهاب در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه گیری شدند. سپس محققان تغییرات این فاکتورها را بین دو گروه مقایسه کردند.
در انتهای مطالعه در تمامی شرکت کنندگان میزان التهاب کاهش یافته بود. این امر نشان دهنده اهمیت کاهش وزن در کاهش التهاب است. با این حال، کاهش قابل توجه التهاب در افرادی مشاهده شد که مکمل ویتامین D دریافت کرده بودند و 10-5 % کاهش وزن داشتند. در این افراد و افراد دریافت کننده دارونما میزان سیتوکین های التهاب زا مانند اینترلوکین 6 به ترتیب 37 %  و 2/17 % کاهش یافته بود. محققان یافته های مشابهی را در زنانی که بیشتر از 10% وزن خود را کاهش داده بودند نیز مشاهده کردند. اینترلوکین 6 وظایفی را در بدن انجام می دهد اما سطوح افزایش یافته آن با افزایش خطر برخی سرطان ها، دیابت و افسردگی مرتبط است.
نکته عملی: کاهش وزن و دریافت مکمل ویتامین D در افراد چاق مبتلا به کمبود ویتامین D از طریق کاهش التهاب در پیشگیری از بروز سرطان نقش دارند.

منبع:


Duggan, C et al."Effect of vitamin D3 supplementation in combination with weight loss on inflammatory biomarkers in postmenopausal women: a randomized controlled trial.” Cancer Prevention Research, 2015
 

تعداد بازدید: 1763
کلمات کلیدی: سرطان التهاب ویتامین D وزن 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha