کاهش وزن می تواند باعث بهبود علائم پسوریازیس شود
پزشک شما

کاهش وزن می تواند باعث بهبود علائم پسوریازیس شود

6 مهر 1393

پسوریازیس یک بیماری مزمن التهابی پوست است که  به هنگام ضعیف شدن سیستم ایمنی فرد بروز می یابد و منجر به رشد بسیار سریع سلول های پوستی می شود. سلول های جدید پوستی که به جای چند هفته طی چند روز رشد یافته اند شروع به ریختن از سطح پوست می کنند و منجر به ایجاد بثورات پوسته پوسته و دردناک می شوند. چاقی در افراد مبتلا به پسوریازیس یک مساله بزرگ تلقی می شود. در ا فراد چاق ،  پسوریازیس با احتمال کمتری بهبود می یابد.
یک کارآزمایی بالینی در دانمارک به این نتیجه رسید که افراد چاق مبتلا به پسوریازیس که طی یک رژیم کم کالری وزن کم کردند به طور قابل ملاحظه ای علائم بیماری شان بهبود یافت. این مطالعه در می 2013 در journal JAMA Dermatology منتشر شد.
در این  کارآزمایی بالینی تصادفی، 27 بیمار مبتلا به پسوریازیس برای شرکت در یک مداخله گروهی انتخاب شدند که طی آن تحت اجرای یک رژیم کم کالری قرار گرفتند و 26 بیمار دیگر نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب شدندکه به طور معمول و همیشگی به خوردن غذاهای سالم خود ادامه می دادند. محققان با استفاده از دو پرسشنامه به بررسی علائم پسوریازیس و کیفیت زندگی دو گروه شرکت کننده پرداختند.
بیمارانی که تحت اجرای رژیم کم کالری بودند پس از 16 هفته حدود 16 کیلوگرم وزن کم کردند و بهبود در علائم پسوریازیس و کیفیت کلی زندگی شان را گزارش کردند.
دو دلیل وجود دارد که اضافه وزن می تواند پسوریازیس را در فرد تشدید نماید. اول اینکه پسوریازیس یک بیماری التهابی است و چاقی  نیز عاملی شناخته شده در بروز التهاب است. هر گاه فردی چاق باشد توانایی بازسازی بدن تحت تاثیر قرار می گیرد چراکه بدن تحت فشار و استرس است و استرس خود در ایجاد التهاب موثر است. با کاهش وزن فشار و بار اضافی وارد بر بدن کم می شود. 
دوم اینکه چاقی پاسخ هایی را در سیستم ایمنی ایجاد می کند که بسیار شبیه به پاسخ آن در واکنش به پسوریازیس است. در واقع چاقی با افزایش سیتوکین های خون در ارتباط است که منجر به پیشرفت پسوریازیس می شود(سیتوکین ها پروتئین های کوچک علامت دهنده ای هستند که پاسخ های سیستم ایمنی را  تنظیم می کنند).
در موارد شدیدتر، چاقی می تواند منجر به افزایش اصطکاک پوست شود و قسمت های مختلف بدن روی هم سائیده شوند. اگر پوست روی هم سائیده شود پسوریازیس بدتر می شود.
 
نتایج این مطالعه به اهمیت کاهش وزن به عنوان بخشی از اقدامات درمانی عوارض و مشکلات پسوریازیس تاکید دارد. بنابراین در افراد مبتلا به پسوریازیس تبعیت از یک رژیم کم کالری تا رسیدن به وزن طبیعی می تواند در تسکین علائم و عوارض پوستی ناشی از بیماری کمک کننده باشد.
منبع:
JAMA Dermatol. 2013;149(7):795-801
 
 
تعداد بازدید: 2159

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha