کشفیات جدید در درمان چاقی
پزشک شما

کشفیات جدید در درمان چاقی

5 شهریور 1392

یافته های جدید پژوهشگران می تواند به درمان های نوینی برای چاقی منجر شود. پژوهشگران ادعا کرده اند یک "کلید چند وضعیتی" کشف کرده اند که ذخیره انرژی یا سوختن سلول های چربی در بدن را کنترل می کند.
این کلید در واقع گیرنده ویتامین  D (VDR)، پروتئینی است که به ویتامین D متصل می شود. بر اساس نتایج مطالعات پژوهشگران دانشگاه استانفورد، علاوه بر بسیاری کارکردهای شناخته شده این پروتئین، این مولکول هم چنین قهوه ای ( نوع چربی سوزاننده انرژی) یا سفید شدن (نوع چربی ذخیره کننده انرژی) سلول های چربی را تعیین می کند .
دکتر Brian Feldman و همکارانش در مورد تاثیر میزان ویتامین D دریافتی افراد بر میزان چربی قهوه ای آنها به بررسی پرداختند. اما نتایج بسیار دور از ذهن بود زیرا نشان داد این فعالیت گیرنده ویتامین D با میزان ویتامین D خورده شده یا جذب شده ارتباطی ندارد.
مشخص نیست که آیا VDR باعث تغییر چربی سفید به قهوه ای می شود یا اینکه این پروتئین قبل از تبدیل یک سلول به سلول چربی، قهوه ای یا سفید شدن آنرا تعیین می کند.
پژوهشگران این  نوید را میدهند که  این کشفیات به پیدایش روش جدیدی در درمان چاقی و شرایط مرتبط با آن مثل دیابت، بیماری قلبی و برخی سرطان ها  بیانجامد.

منبع:

Brian Feldman, et al “Cell Autonomous Regulation of Brown Fat Identity Gene UCP1 by Unliganded Vitamin D Receptor” Molecular Endocrinology me.2013-1037.
 

تعداد بازدید: 3667

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha