گوشت کبابی و گریل شده خطر مرگ را در مبتلایان به سرطان سینه افزایش می دهد.
پزشک شما

گوشت کبابی و گریل شده خطر مرگ را در مبتلایان به سرطان سینه افزایش می دهد.

16 بهمن 1395

پس از سرطان پوست، سرطان سینه دومین سرطان شایع در میان زنان در ایالات متحده آمریکاست. البته به علت پیشرفت روش های غربالگری، تشخیصی و درمانی بروز سرطان سینه و مرگ ناشی از آن رو به کاهش است و جمعیت نجات یافتگان از این سرطان رو به افزایش می باشد. مطالعه اخیر حاکی از آنست که طول عمر زنانی که سرطان سینه داشته اند با مصرف مقادیر زیاد گوشت گریل شده، کبابی و دودی کاهش می یابد.
نتایج مطالعات حیوانی نشان داده است که گوشت هایی که در حرارت های بالا طبخ می شوند، مثل گریل کردن یا سرخ کردن در تابه، خطر برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه را افزایش می دهند. دلیل این افزایش خطر آنست که چنین روش های پختی می تواند باعث تولید هیدروکربن های آروماتیک و آمین های هتروسیکلیک شده که ترکیبات شیمیایی محرک تغییرات DNA بوده و می تواند خطر سرطان را افزایش دهد. اگرچه مطالعات ارتباط گوشت های طبخ شده در دماهای بالا را با سرطان سینه نشان داده اند اما تاکنون مطالعه ای در زمینه اثر مصرف این گوشت ها بر نجات یافتگان از سرطان انجام نشده است. به منظور بررسی این موضوع 1508 خانمی که سابقه سرطان سینه داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. 
در ابتدای مطالعه از تمام شرکت کنندگان درباره میزان مصرف انواع گوشت گریل شده، کبابی و دودی در هر دهه از زندگی سؤالاتی پرسیده شد. پس از گذشت 5 سال مجدد افراد درباره مصرف این نوع گوشت مورد بررسی قرار گرفتند. طی حدود 6/17 سال پیگیری، 597 خانم فوت کردند که 237 ( 5/39 درصد) مورد آن با سرطان سینه مرتبط بود. 
به طور کلی زنانی که مصرف بالایی از گوشت های قرمز کبابی، دودی و گریل داشتند 17 درصد بیشتر از سایر زنان در معرض خطر مرگ و میر ناشی از سرطان سینه بودند. همچنین مصرف منظم این گروه از گوشت ها باعث افزایش 31 درصدی خطر تمام علل مرگ و میر می شود.
نکته عملی: مبتلایان به سرطان سینه بایستی از مصرف گوشت های کبابی، گریل و دودی بپرهیزند تا خطر مرگ و میر ناشی از بیماری در آن ها کاهش یابد.
منبع:


Humberto Parada, Jr. et al. "Grilled, barbecued, and smoked meat intake and survival following breast cancer". Journal of the National Cancer Institute . 2017.
 

تعداد بازدید: 1573

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha