آیا مصرف ماست می تواند به کاهش فشارخون کمک کند؟
پزشک شما

آیا مصرف ماست می تواند به کاهش فشارخون کمک کند؟

17 تیر 1395

انجمن قلب آمریکا فشارخون بالا را فشارخون بیشتر از 90/140 میلی متر جیوه تعریف کرده است. فشارخون بالا می تواند به صورت بالقوه خطرناک باشد زیرا باعث کشش در عضله قلب، سخت شدن سرخرگ ها و افزایش خطر خونریزی مغزی و مشکلات کلیوی می شود. اگر فشارخون بالا کنترل نشود می تواند باعث بیماری های قلبی و کلیوی، سکته مغزی و نابینایی شود. مطالعات قبلی نشان داده اند که محصولات لبنی می توانند خطر ابتلا به فشارخون بالا را در بزرگسالان در معرض خطر کاهش دهند. اما مطالعات طولانی مدت کمی در مورد تاثیر ماست به تنهایی انجام شده است.
این مطالعه بزرگترین مطالعه برای بررسی تاثیر ماست بر روی فشارخون است که در دانشگاه بوستون انجام شده است.
برای انجام این مطالعه از اطلاعات مربوط به مطالعه کوهورت اول و دوم سلامت پرستاران (که بخش اصلی شرکت کنندگان آن زنان سن 55-25 سال هستند) و مطالعه پیگیری سلامت پیشرفته (که بخش اصلی شرکت کنندگان آن مردان هستند) استفاده شد. در طول 30-18 سال پیگیری 75609 نفر از شرکت کنندگان به فشارخون بالا مبتلا شدند. بعد از تعدیل فاکتورهایی که ممکن بود بر روی فشارخون بالا تاثیر بگذارد مانند سن، نژاد، سابقه خانوادگی، فعالیت بدنی و رژیم غذایی  محققان ارتباط میان ماست و ابتلا به فشارخون بالا را در سه گروه بررسی کردند.
یافته ها نشان داد در مقایسه با زنانی که کمتر از یک واحد در ماه ماست مصرف می کنند، زنانی که 5 واحد یا بیشتر ماست در هفته مصرف می کنند به صورت معنی داری 20% خطر ابتلا به فشارخون بالا در آن ها کمتر می شود. ارتباط بسیار ضعیفی میان مصرف منظم ماست و فشارخون بالا در مردان وجود دارد که دلیل آن مصرف کمتر ماست توسط مردان مورد بررسی نسبت به زنان است. این لزوماً به این معنی نیست که ماست تاثیر مفیدی بر روی فشارخون مردان ندارد.
سپس تیم مطالعه روی رژیم زنان تمرکز کردند و امتیازی برای هر شرکت کننده تعریف کردند که این امتیاز بستگی به میزان پایبندی افراد به رژیمDASH  داشت. رژیم DASH رژیمی غنی از میوه ها،  سبزیجات، محصولات لبنی بدون چربی و یا کم چرب، غلات کامل، ماهی، مرغ، حبوبات، دانه ها و آجیل است. نتایج نشان داد در زنانی که رژیم غذایی آن ها انطباق بیشتری با رژیم DASH داشت و در هفته 5 واحد و یا بیشتر ماست می خورند خطر ابتلا به فشارخون بالا در آن ها 31% کمتر بود. این یافته در زنان با امتیاز پایین تر پایبندی به رژیم DASH و مصرف کمتر ماست (یک واحد یا کمتر در هفته) مقایسه شد.
سپس محققان ارتباط میان فشارخون بالا و دیگر محصولات لبنی را مورد بررسی قرار دادند. آن ها ارتباط مثبتی میان مصرف روزانه شیر و پنیر و کاهش فشارخون یافتند، اما این ارتباط به اندازه تاثیر ماست قوی نبود.
اثر مفید ماست در کاهش فشارخون به ویژه زمانی که ماست به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم استفاده شود می تواند در کاهش نمایه توده بدنی (BMI) موثر باشد.
نکته عملی: اضافه کردن ماست به رژیم غذایی سالم در طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا را کاهش دهد.
منبع:


Justin R Buendia, et al. "Long-term Yogurt Intake is Associated with a Lower Risk of High Blood Pressure in Middle-aged Nurses and Health Professionals”.AHA, 2016
 

تعداد بازدید: 2045

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha