استفاده زیاد از داروهای سرماخوردگی به کبد آسیب میزند
پزشک شما

استفاده زیاد از داروهای سرماخوردگی به کبد آسیب میزند

1 اسفند 1391

کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار دادند که مصرف بیش از حد استامینوفن که در بسیاری داروهای معمول تسکین دهنده درد و تب استفاده می شود، می تواند به آسیب کبدی منجر شود.
افراد مبتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی معمولا به استفاده از ترکیبی از داروها برای درمان علائم مختلف روی می آورند. اگرچه استفاده درست از استامینوفن می تواند بی خطر و موثر باشد اما بیش از 600 داروی نسخه ای و فروش آزاد وجود دارند که حاوی استامینوفن بوده و دریافت بالای آنها می تواند خطرناک باشد.
بر اساس گزارش کارشناسان چنانچه در حال مصرف بیش از یک دارو به طور همزمان هستید ممکن است در معرض آسیب کبدی قرار بگیرید. FDA حداکثر دوز مجاز برای استفاده توسط بزرگسالان را 4000 میلی گرم استامینوفن در روز اعلام کرده است. این سازمان برای جلوگیری از مصرف بیش از حد توصیه های زیر را ارائه داده است:
همزمان بیش از یک داروی آزاد و بدون نسخه مصرف نکنید
داروی تجویز شده حاوی استامینوفن را همزمان با یک داروی آزاد حاوی استامینوفن مصرف نکنید
باید مراقب بود میزان مصرف استامینوفن در روز از دوز توصیه شده تجاوز نکند، برچسب داروها را کنترل کنید
کلمه استامینوفن  در برخی داروها گاهی با عبارات APAP، Acetaminoph، Acetaminop، Acetamin  بیان می شود.
FDA در ژانویه 2011 گزارش کرده است که مصرف بیش ازحد داروهای حاوی استامینوفن برای نیمی از افراد ایالت متحده با آسیب های کبدی مرتبط با استامینوفن همراه بوده است. بویژه افرادی که دارای سابقه بیماری کبدی هستند حتما باید پزشک خود را قبل از استفاده از این داروها مطلع نمایند.

منبع:

U.S. Food and Drug AdministrationوJan. 24, 2013

تعداد بازدید: 3173

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha