افزایش دریافت پروتئین و کاهش وزن
پزشک شما

افزایش دریافت پروتئین و کاهش وزن

20 مهر 1393

کم نیستند افرادی که با رژیم های مختلف در طی یک دوره زمانی کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کرده اند. اما آنچه به عنوان یک دغدغه اصلی برای مبتلایان به چاقی مطرح می باشد آنست که پس از مدتی دوباره وزن آنان افزایش می یابد. امروزه رژیم های پر پروتئین تبدیل به روشی رایج برای کاهش وزن شده اند و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد، که این امکان وجود دارد که پروتئین بیش از چربی و کربوهیدرات توانایی سیرکنندگی و ارضای احساس گرسنگی را داشته باشد و می تواند در امر کاهش وزن و تناسب اندام بسیار مفید واقع گردد.

طبق گزارش بنیاد بین المللی شورای اطلاعات غذایی، حدود نیمی از افراد چاق علاقه مند افزایش دریافت پروتئین رژیم غذایی خود هستند و 37%   آن ها بر این باورند که می توانند براحتی با رژیم های غذایی با میزان پروتئین بالا کاهش وزن بیشتر و بهتری را تجربه کنند.
بر این اساس در مطالعه ای که در مجله Nutrition Education and Behavior  به چاپ رسید، محققان به بررسی تاثیر افزایش پروتئین رژیم غذایی بر میزان کاهش وزن زنان چاق پرداختند.
در مطالعه ای که صورت گرفت 1،824 نفر از زنان 40 تا 60 ساله آمریکائی مورد بررسی قرار گرفتند . منابع پروتئینی و احتیاجات تغذیه ای آنان نیز در نظر گرفته شد. در این پژوهش داشمندان در صدد پی بردن به چگونگی حفظ وزن بدن این افراد  با "مصرف پروتئین بیشتر" برآمدند و میزان افزایش پروتئین دریافتی را در رژیم غذایی آنان با رژیم غذایی قبل از مطالعه مورد بررسی قرار داده و تاثیر آن جهت جلوگیری از افزایش وزن را ارزیابی نمودند.
بسیاری از شرکت کنندگان به درستی قادر به شناسایی منابع خوب پروتئینی بودند و طی محاسبات صورت گرفته مشخص گردید که چند درصد از انرژی رژیم غذایی آنها می بایست از مواد پروتئینی تامین گردد.
از آنجائیکه در این مطالعه بیش از نیمی از زنان چاق (43 %شرکت کنندگان) جهت جلوگیری از افزایش وزن، پروتئین دریافتی خود را افزایش دادند، محققان به این نتیجه رسیدند که شناسایی موثرترین روش ها و عوامل مرتبط با آن نقش بسزایی را جهت از دست دادن وزن و پیشگیری از افزایش وزن ایفا می کند.
همچنین لازم به ذکر است همان اندازه که تمرکز بر روی رژیم غذایی اهمیت دارد، ورزش نیز می تواند در کاهش وزن افراد بسیار تاثیرگذار باشد و آنچه که به پیشرفت بسیاری از برنامه های کاهش وزن کمک می کند اینست که رژیم غذایی و فعالیت بدنی هم زمان و در کنار یکدیگرانجام گیرد. 
 
نکته عملی: نتایج این مطالعه حاکی از آنند که با توجه به نیازهای پروتئینی در رژیم های غذایی، افراد می بایست اطلاعات تغذیه ای خود را در خصوص محتوای انرژی پروتئین و انتخاب مؤثر منابع پروتئینی افزایش داده و با دریافت پروتئین کافی،  از این امر به عنوان یک استراتژی مدیریت وزن بهره گیرند.
منبع:
Journal of Nutrition Education and Behavior Volume 45, Issue 3 , Pages 213-221, May 2013
 
تعداد بازدید: 2623
کلمات کلیدی: پروتئین چاقی وزن کاهش غذاهای پر 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha