تاثیر تماشای تلویزیون بر رضایت شخص از وزن خود
پزشک شما

تاثیر تماشای تلویزیون بر رضایت شخص از وزن خود

6 شهریور 1396

در میان زنان تصورات در مورد ظاهر و وزن ایده آل بدن تحت تاثیر تصاویر افراد مشهور و مدل هایی است که در رسانه ها به تصویر کشیده می شوند. نارضایتی از بدن در میان دختران و زنان جوان در حال گسترش است. حدود 50 درصد این افراد از بدن خود ناراضی هستند که این امر می تواند به کاهش اعتماد به نفس، افسردگی و اختلالات خوردن منجر شود.
به تازگی محققان ترجیحات در مورد اندازه بدن را در ارتباط با تماشای تلویزیون در میان مردان و زنان در کشور نیکاراگوئه در آمریکای جنوبی بررسی کرده اند. در این مطالعه افراد با سطوح دسترسی مختلف به رسانه های غربی مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد شامل مردم یک منطقه شهری، یک منطقه روستایی با  دسترسی به تلویزیون و یک منطقه روستایی با دسترسی محدود به تلویزیون بودند. بیش از 150 نفر در این مطالعه شرکت کردند و اطلاعات یکسان از مردان و زنان در هر 3 منطقه جمع آوری شد. از افراد میزان تماشای تلویزیون پرسیده شد. سپس تصاویری به شرکت کنندگان نشان داده شد و از آن ها خواسته شد که با توجه به ترجیحاتی که در مورد وزن دارند به این تصاویر از 1 تا 5 امتیاز دهند.
بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، ترجیح برای داشتن بالاترین نمایه توده بدنی (BMI) در روستا با حداقل دسترسی به رسانه ها مشاهده شد. درحالیکه در منطقه شهری بدن لاغرتر برای زنان ترجیح داده می شد. این مطالعه نشان می دهد احساس نارضایتی از تصویر بدن توسط رسانه ها تقویت می شود. 
منبع:


Television exposure predicts body size ideals in rural Nicaragua. British Journal of Psychology, 2016.
 

تعداد بازدید: 1371

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha