تاثیر جامعه بر انتخاب های غذایی سالم
پزشک شما

تاثیر جامعه بر انتخاب های غذایی سالم

13 مهر 1395

محققان دانشگاه بیرمنگام طی تحقیقات خود دریافتند قرار گرفتن در معرض پیام های اجتماعی که در مورد تغذیه سالم است می تواند مصرف میوه و سبزی را افزایش و مصرف تنقلات پرکالری را کاهش دهد. مشخص شده که افراد رفتارهای خود را بر مبنای آنچه تصور می کنند از نظر اجتماعی مورد قبول است تنظیم می کنند و انتخاب های غذایی از این قائده مستثنی نیستند. در این مطالعه تعدادی پوستر در اختیار دانش آموزان شرکت کننده قرار داده شد. به یک گروه پوستری نشان داده شده که نشان دهنده نتایج یک نظرسنجی مبنی بر لذت بردن دانش آموزان از مصرف روزانه میوه و سبزی بود. به گروه دوم پیام های غیرمرتبط نشان داده شد. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد در مطالعه دیگری شرکت کنند که غذاهای سالم (خیار و انگور) و تنقلات پرکالری (کلوچه و چیپس) در اختیار آن ها قرار داده می شد.
نتایج نشان داد شرکت کنندگانی که فهمیده بودند سایر دانش آموزان مصرف میوه و سبزی را دوست دارند اگر قبلاً عادت به مصرف مقدار زیاد میوه و سبزی در روز نداشتند، در طول دوره مطالعه خیار و انگور بیشتری مصرف کردند. افرادی که میوه و سبزی به طور روزانه مصرف می کردند مقدار بیشتری خیار و انگور مصرف نکردند. با این حال، کلوچه و چیپس کمتری مصرف کردند.
ذکر این نکته لازم است که شرکت کنندگان مطلع نبودند که دو مطالعه با هم ارتباط دارند و نمی دانستند که رفتار آن ها به علت مواجهه با پیام ها تغییر کرده است.
به گفته محققان نتایج این مطالعه به یک راهکار جدید جهت ترویج تغذیه سالم اشاره دارد. به منظور بهبود وضعیت سلامتی ذکر این نکته که سایر افراد به مصرف میوه و سبزی علاقه  دارند نسبت به اینکه به مردم گفته شود باید از میوه و سبزی به علت مفید بودنشان استفاده کنند، موثرتر است.
منبع:


The effect of a liking norm message on the consumption of fruit, vegetables and energy dense snack foods. University of Birmingham, UK. 2016
 

تعداد بازدید: 1876

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha