محبوبیت رژیم غذایی فاقد گلوتن در میان افراد سالم افزایش یافته است.
پزشک شما

محبوبیت رژیم غذایی فاقد گلوتن در میان افراد سالم افزایش یافته است.

2 آذر 1395

تخمین زده می شود که از هر 100 نفر یک نفر در جهان به بیماری سلیاک مبتلا باشد. بیماری سلیاک در هر سنی بروز کرده و ارثی است. سلیاک یک بیماری خودایمنی است که با عدم تحمل گلوتن (پروتئین موجود در گندم، چاودار، جو و مواد غذایی حاوی این غلات) مرتبط است. با مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن توسط شخص مبتلا سیستم ایمنی به روده کوچک حمله کرده و سبب آسیب پرزهای روده می شود. پرزهای روده در جذب مواد مغذی غذا نقش دارند. علائم سلیاک شامل نفخ، اسهال مزمن، یبوست، درد معده و تهوع و استفراغ می باشد. تنها راهکار به منظور اجتناب از بروز این علائم پیروی از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن است. با این حال، مطالعات جدید نشان داده اند حتی افراد سالم نیز ترجیح می دهند از مواد غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند.
گزارش ها نشان می دهد حدود 30-26 درصد بزرگسالان در آمریکا با وجود آنکه به حساسیت به گلوتن مبتلا نیستند مصرف گلوتن را کاهش داده اند یا از مصرف آن به طور کامل خودداری می کنند. این تغییر رژیم غذایی می تواند به مطالعاتی نسبت داده شود که ادعا می کنند اجتناب از مصرف گلوتن می تواند در کاهش وزن و کاهش خطر بیماری قلبی موثر باشد. به تازگی در مطالعه ای محققان به بررسی شیوع بیماری سلیاک در آمریکا و میزان پایبندی به رژیم فاقد گلوتن پرداخته اند. در این مطالعه محققان اطلاعات مربوط به 22278 فرد بالای 6 سال را بررسی کردند. تشخیص بیماری سلیاک در بین شرکت کنندگان از طریق آزمایش خون تائید شد. پایبندی به رژیم غذایی فاقد گلوتن از طریق مصاحبه بررسی شد. در 106 نفر (69/0 درصد) بیماری سلیاک تشخیص داده شد. درحالیکه 213 نفر (08/1 درصد) علیرغم عدم تشخیص بیماری سلیاک از رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی می کردند. با توجه به  جمعیت آمریکا محققان تخمین زدند که 76/1 میلیون نفر به بیماری سلیاک مبتلا هستند و 7/2 میلیون نفر علیرغم عدم ابتلا به بیماری سلیاک از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده می کنند. به گفته محققان این تصور که این نوع رژیم غذایی سالم تر است سبب افزایش پیروی از رژیم فاقد گلوتن در میان افراد سالم شده است.
منبع:


Time trends in the prevalence of celiac disease and gluten-free diet in the us population: Results from the National Health and Nutrition Examination Surveys 2009-2014. JAMA Internal Medicine, 2016
 

 

تعداد بازدید: 2116

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha