تاخیر در تشروع تغذیه تکمیلی و خطر سرطان خون
پزشک شما

تاخیر در تشروع تغذیه تکمیلی و خطر سرطان خون

12 آذر 1391

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که تاخیر در شروع غذاهای کمکی جامد و استفاده طولانی مدت کودکان از شیر خشک، آنها را در معرض خطر افزایش یافته سرطان خون حاد لنفوبلاستیک قرار میدهد.
بر اساس تعریف کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، سرطان خون حاد لنفوبلاستیک، سرطان به سرعت در حال رشد گلبول های سفید خون(لنفوسیت ها) میباشد که شایع ترین سرطان خون در کودکان بوده و معمولا در سنین 3 تا 7 سال بروز میکند.
در این مطالعه، پژوهشگران دانشگاه تگزاس 142 کودک مبتلا به این نوع سرطان خون و 284 کودک با شرایط مشابه اما سالم را مورد بررسی قرار دادند. این پژوهشگران یافتند، کودکان مبتلا به این نوع سرطان خون، نسبت به کودکان سالم خوردن غذاهای جامد را خیلی دیرتر آغاز کرده اند.  هم چنین تعداد زیادی از این کودکان از شیرخشک استفاده کرده و مادران آنها در طول بارداری عادت به سیگار کشیدن را ترک نکرده بودند. خطر بروز این سرطان برای کودکان با طول مدت تغذیه با شیرخشک و دیر شروع شدن غذاهای جامد افزایش میابد.
در ازای هر یک ماه تاخیر در شروع معرفی غذاهای جامد، که کودک با شیرخشک تغذیه می شود،  خطر ابتلا به این نوع سرطان خون تا 16% افزایش میابد.
این پژوهشگران گزارش کردند، شیرخشک اثرات مثبت شیر مادر بر سیستم ایمنی را ندارد و ممکن است این یکی از دلایل این ارتباط باشد.

منبع:

annual cancer prevention conference of the American Association for Cancer Research,2012

تعداد بازدید: 3149

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha