درمان دیابت نوع 2 با جوانه بروکلی
پزشک شما

درمان دیابت نوع 2 با جوانه بروکلی

28 مرداد 1396

دیابت نوع دو شایع ترین نوع دیابت بوده و 90 تا 95 درصد موارد ابتلا به دیابت را شامل می شود. این بیماری زمانی رخ می دهد که بدن قادر به استفاده موثر از هورمون انسولین نباشد و میزان قند خون به طور غیرطبیعی افزایش یابد. دیابت نوع 2 می تواند سبب بروز برخی عوارض مانند حمله قلبی، سکته مغزی، آسیب عصبی و نارسایی کلیه شود. برخی داروها مانند متفورمین به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کنند. اما برخی بیماران به علت آسیب کلیوی قادر به استفاده از این داروها نیستند.
به گفته محققان ترکیبی در جوانه بروکلی و سایر گیاهان خانواده چلیپاییان (cruciferous) سبب بهبود قابل توجه سطوح قند خون ناشتا در بزرگسالان چاق مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. علاوه براین، این ترکیب که سولفورافان نامیده می شود منجر به کاهش تولید گلوکز در سلول های کبدی می شود. 
این نتایج ابتدا با بررسی اثرات سولفورافان بر موش مشاهده شد. در مرحله بعدی محققان تاثیر عصاره جوانه بروکلی را بر 97 بزرگسال چاق در مدت 12 هفته بررسی نمودند. همه این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بوده و قند خونشان به خوبی کنترل نشده بود. نتایج نشان داد در افرادی که عصاره جوانه بروکلی مصرف کرده بودند نسبت به کسانی که دارونما دریافت کرده بودند سطوح قند خون ناشتا بیشتر کاهش یافته بود. 
نتایج این تحقیق که در سوئد انجام شده در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.
نکته عملی: سولفورافان موجود در جوانه بروکلی به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.
منبع:


Annika S. Axelsson et al. “Sulforaphane reduces hepatic glucose production and improves glucose control in patients with type 2 diabetes”. Science Translational Medicine, 2017.
 

تعداد بازدید: 1929

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha