رژیم غنی از پروتئین گیاهی از دیابت نوع 2 پیشگیری می کند.
پزشک شما

رژیم غنی از پروتئین گیاهی از دیابت نوع 2 پیشگیری می کند.

2 تیر 1396

به گفته محققان دانشگاه شرق فنلاند پیروی از یک رژیم غذایی مملو از پروتئین گیاهی خطر ابتلا به دیابت نوع2 را کم می کند. درحالیکه مصرف گوشت اعم از گوشت قرمز فرآوری شده و نشده، گوشت سفید و سایر گوشت ها می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به این بیماری گردد.
دیابت به مدیریت دقیق نیاز دارد و باید شامل بخش هایی مانند ورزش منظم، مصرف داروهای کاهنده قند خون و داشتن یک برنامه غذایی سالم باشد. به گفته موسسه ملی دیابت، تغذیه سالم شامل مصرف متنوعی از تمام گروه های غذایی می باشد. توصیه می شود که از مصرف گوشت های چرب یا فرآوری شده پرهیز کنیم و در عوض گوشت بدون چربی مانند مرغ بدون پوست را جایگزین نماییم.
محققان اظهار می کنند که ارتباط بین مصرف گوشت و خطر ابتلا به دیابت نوع2 ناشی از ترکیبات دیگر موجود در گوشت غیر از پروتئین می باشد. ارتباط بین پروتئین گیاهی و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع2 ممکن است به دلیل تاثیر پروتئین گیاهی بر سطح قند خون باشد. از منابع پروتئین گیاهی می توان غلات، سیب زمینی و دیگر سبزیجات را نام برد.
محققان بر این باورند جایگزینی 1درصد از انرژی حاصل از پروتئین حیوانی با انرژی حاصل از پروتئین گیاهی با کاهش 18 درصدی دیابت همراه است. در نتیجه، استفاده از پروتئین های گیاهی و تخم مرغ به نظر می رسد در پیشگیری از دیابت بسیار مفید باشد. نتایج تحقیقات حاکی از این است پروتئین لبنیات و پروتئین ماهی با خطر ابتلا به دیابت نوع2 ارتباطی ندارد.
نکته عملی: افزایش مصرف پروتئین های گیاهی و کاهش مصرف منابع حیوانی پروتئین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را می کاهد.
منبع:


Virtanen HE et al. “Intake of different dietary proteins and risk of type 2 diabetes in men: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor Study”. British Journal of Nutrition, 2017.
 

تعداد بازدید: 1621

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha