ارتباط رژیم غذایی پرپروتئین با بروز نارسایی قلبی
پزشک شما

ارتباط رژیم غذایی پرپروتئین با بروز نارسایی قلبی

15 دی 1395

حدود 7/5 میلیون بزرگسال آمریکایی به نارسایی قلبی مبتلا هستند و در سال 2009 نارسایی قلبی علت 1 مرگ از هر 9 مورد بوده است. رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای چربی و سدیم خطر نارسایی قلبی را افزایش می دهد. اما به تازگی محققان نشان داده اند که رژیم پرپروتئین نیز می تواند مضر باشد. پروتئین در گوشت، مرغ، لبنیات، غذاهای دریایی، حبوبات و آجیل یافت شده و برای سلامت استخوان ها، عضلات و پوست ضروری است.
در این مطالعه 103878 زن یائسه در محدوده سنی 50 تا 79 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک دریافت غذایی روزانه آن ها اندازه گیری شد. میزان کل پروتئین دریافتی روزانه و میزان پروتئین دریافت شده از گوشت و سبزیجات نیز محاسبه شد. همچنین به منظور بررسی دقیق تر از اندازه گیری نیتروژن ادرار و آب دو بار نشاندار شده (روشی برای ارزیابی سوخت و ساز) استفاده شد. در ابتدای مطالعه هیچ کدام از افراد به نارسایی قلبی مبتلا نبودند. در طول مدت پیگیری 1711 نفر به نارسایی قلبی مبتلا شدند.
نتایج نشان داد در مقایسه با زنانی که میزان کل پروتئین دریافتی شان کم بود، در زنان با دریافت بالاتر پروتئین خطر نارسایی قلبی بیشتر بود. این خطر در میان افرادی که بیشتر پروتئین خود را از گوشت تامین می کردند، بیشتر بود. این نتایج بعد از تعدیل اثر سن، نژاد، تحصیلات، پرفشاری خون، بیماری عروق کرونر قلب، کم خونی و فیبریلاسیون شریانی پابرجا باقی ماند. همچنین ارتباطی بین دریافت بالای پروتئین گیاهی و کاهش خطر نارسایی قلبی مشاهده شد، اما بعد از در نظر گرفتن اثر نمایه توده بدنی (BMI) نتایج معنی دار نبود.
نتیجه عملی: دریافت بیش از حد پروتئین های حیوانی می تواند در زنان یائسه خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش دهد.
منبع:


Mohamad Firas Barbour et al. "Association of dietary protein, animal and vegetable protein with the incidence of heart failure among postmenopausal women". presented at the American Heart Association's Scientific Sessions 2016
 

 

تعداد بازدید: 1856

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha