سیگار و اوتیسم
پزشک شما

سیگار و اوتیسم

3 آبان 1396

شیوع اوتیسم که با رفتارهای تکرار شونده و اختلال در برقراری ارتباط با جامعه همراه است، در حال افزایش می‌باشد. بسیاری از محققین معتقدند که عوامل محیطی و سبک زندگی در بروز اوتیسم نقش دارند.
به تازگی محققان انگلیسی اطلاعات مربوط به 14500 نفر را بررسی کرده‌اند. نتایج نشان داد زمانی که مادربزرگ مادری یک دختر در طول دوران بارداری سیگار بکشد احتمال ابتلای آن دختر به صفات مرتبط با اوتیسم 67 درصد بیشتر است. همچنین مشخص شد که اگر مادربزرگ مادری سیگار بکشد احتمال ابتلای نوه‌ها به اختلال طیف اوتیسم 53 درصد افزایش می‌یابد. بین اوتیسم یا صفات مشابه اوتیسم و استعمال سیگار توسط والدین پدر ارتباطی مشاهده نشد.
به گفته محققان سیگار سبب آسیب DNA می‌شود. احتمالاً این تغییر در میتوکندری که اصطلاحاً موتورخانه سلول است رخ می‌دهد. میتوکندری تنها از طریق تخمک مادر به نسل بعد منتقل می‌شود. این احتمال وجود دارد که تغییرات کوچک در میتوکندری مادر بر روی خود او اثر نگذارد اما بر نسل بعد موثر باشد. برای تائید نتایج فوق نیاز به انجام مطالعات بیشتری وجود دارد.
نتیجه مطالعه حاضر تکرار توصیه‌های گذشته مبنی بر خودداری از استعمال سیگار در دوران بارداری است. امروزه به خوبی مشخص شده که دور نگاه داشتن کودک از دود سیگار یکی از بهترین راهکارها برای این است که کودک زندگی سالمی را آغاز کند.
منبع:

Grandmaternal smoking in pregnancy and grandchild's autistic traits and diagnosed autism. Scientific Reports, 2017

تعداد بازدید: 1413

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha