مزایای ورزش برای مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی
پزشک شما

مزایای ورزش برای مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی

8 آذر 1396

کلیه‌ها نقش مهمی را در بدن ایفا کرده و در دفع مواد زائد، حفظ تعادل الکترولیت‌ها و حفظ تعادل اسید و باز خون نقش دارند.
بیماری مزمن کلیوی (CKD) یک بیماری برگشت‌ناپذیر است که طی آن کلیه‌ها تخریب شده و عملکرد آن‌ها مختل می‌شود. عواملی مانند دیابت و پرفشاری خون خطر ابتلا به CKD را افزایش می‌دهند. درمان CKD شامل کنترل عوامل خطر زمینه‌ای و نیز دیالیز یا پیوند کلیه است. 
معمولاً علائم هشداردهنده ابتلا به CKD به ندرت رخ می‌دهد، بنابراین در اغلب اوقات این بیماری دیر هنگام تشخیص داده می‌شود. عامل اصلی مرگ در بیماران مبتلا به CKD بروز بیماری‌های قلبی – عروقی است.
نتایج بررسی‌های یک تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که ورزش با CKD مقابله می‌کند. برای دستیابی به این نتایج از افراد مبتلا به مرحله اول CKD خواسته شد تا در یک برنامه ورزشی که تحت نظر محققین انجام می‌شد، شرکت کنند.
نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه ورزشی سبب بهبود سلامت عروق خونی و ظرفیت ورزشی می‌شود. همچنین بیماران گزارش کردند که در نتیجه افزایش میزان فعالیت، کیفیت زندگی روزانه آن‌ها افزایش یافته است.
به گفته محققان مزایایی که بیماران مبتلا به CKD با انجام ورزش به آن دست می‌یابند از کنترل قند خون، حفظ سلامت عضلات و عروق خونی تا کنترل افزایش وزن به دنبال پیوند کلیه (که معمولاَ با داروهای تجویزی مرتبط است)، متغیر می‌باشد.
منبع:

University of Delaware 2017

تعداد بازدید: 1378

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha