آیا پرهیز از مصرف گوشت قرمز خطر سرطان کلیه را کاهش می دهد؟
پزشک شما

آیا پرهیز از مصرف گوشت قرمز خطر سرطان کلیه را کاهش می دهد؟

23 اردیبهشت 1395

رژیم غنی از گوشت قرمز در کنار استعداد ژنتیکی می تواند از طریق مکانیسم های مرتبط با ترکیبات ایجاد شده در حین پخت، خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهد.
کارسینومای سلول های کلیوی شایع ترین نوع سرطان کلیه در بزرگسالان است. مطالعات اخیر ارتباط بین گوشت قرمز و خطر این سرطان را نشان داده اند. مکانیسم این ارتباط هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما پخت گوشت در دماهای بالا به ویژه در کباب کردن یا سرخ کردن منجر به تولید ترکیباتی می شود که سرطان زا هستند.
کلیه نقش مهمی در متابولیسم زنوبیوتیک ها دارد، زنوبیوتیک ها موادی هستند که به طور طبیعی برای بدن ناشناخته هستند، از جمله داروها، سموم و مواد سرطان زا. بنابراین کلیه در معرض خطر بیشتری برای مواجهه با غلظت های بالاتر مواد سرطان زا است.
سبک زندگی غربی شامل رژیم غذایی غنی از گوشت، غذاهای فرآیند شده و نشاسته ای می تواند تأثیر بسزایی در افزایش خطر ابتلا به کارسینومای کلیوی داشته باشد. به منظور بررسی وجود این ارتباط رژیم غذایی 659 فرد که بیماری آن ها به تازگی تشخیص داده شده بود  و نیز 699  فرد سالم بررسی شد.
نتایج نشان داد بیماران مبتلا به سرطان کلیوی در مقایسه با افراد سالم گوشت قرمز و گوشت سفید بیشتری مصرف کرده بودند. همچنین مصرف مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان که در پخت گوشت با دماهای بالا ایجاد می شود، نیز در بیماران بالاتر است. همچنین بررسی ها نشان داد که دریافت کل انرژی در بیماران بالاتر و مصرف میوه و سبزیجات در آنان کمتر است.
به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد، کاهش مصرف گوشت قرمز به ویژه زمانی که گوشت در دماهای بالا یا روی شعله طبخ می شود می تواند به عنوان یک توصیه سلامت عموم برای کاهش خطر کارسینومای کلیه بکار رود. علاوه بر این، آزمایشات ژنتیکی می تواند به تعیین افراد در معرض خطر سرطان کمک کند.
نکته عملی: توصیه می شود به منظور کاهش خطر کارسینومای کلیه مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و در طبخ آن از دماهای بالا و شعله مستقیم استفاده نکنید.
منبع:


Stephanie C, et al. "Gene-environment interaction of genome-wide association study-identified susceptibility loci and meat-cooking mutagens in the etiology of renal cell carcinoma". Cancer. 2015
 

تعداد بازدید: 2667

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha