یافته های جدید درباره مصرف گوشت قرمز در بیماری دیورتیکولیت
پزشک شما

یافته های جدید درباره مصرف گوشت قرمز در بیماری دیورتیکولیت

29 بهمن 1395

دیورتیکولیت یک بیماری نسبتاً شایع بوده که با ایجاد برجستگی در دیواره های روده بزرگ همراه است. این کیسه های برجسته دچار التهاب شده و منجر به علائمی از جمله تهوع، تب، یبوست و یا اسهال، کرامپ و دردهای شکمی می گردد. حدود 4% مبتلایان به دیورتیکولیت دچار عوارض مزمن بیماری مثل آبسه، سوراخ شدگی دیواره روده و فیستول (ارتباط ناهنجار و غی معمول بین دو ناحیه از بدن) می شوند.
سالانه دیورتیکولیت مسئول 210000 مورد بستری در بیمارستان های آمریکاست که هزینه ای بالغ بر 2 میلیون دلار صرف این بیماری می شود. افزایش تعداد افراد مبتلا و کاهش سن ابتلا به این بیماری نگران کننده است. عوامل خطر شناخته شده این بیماری عبارتست از: مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID)، سبک زندگی بی تحرک، چاقی و سیگار کشیدن. البته علیرغم موارد بالا اما علت کامل بیماری هنوز ناشناخته باقیمانده است.
اخیراً تیم تحقیقاتی مسئول بررسی فاکتورهای رژیمی دخیل در دیورتیکولیت تشکیل شده است. این تیم عمدتاً بر مصرف برخی مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، ماکیان و ماهی در 46500 مرد تمرکز کرده اند. میانگین سنی شرکت کنندگان 75-40 سال است که اطلاعات آن ها در سال های 2012-1986 جمع آوری شده است. هر 4 سال افراد مجدد درباره نحوه مصرف گوشت، ماکیان و ماهی و میزان مصرف آن ها مورد بررسی قرار می گیرند. پاسخ ها به صورت 9 آیتم متفاوت از "هیچ گاه" تا "کمتر از یک بار در ماه" و "6 بار یا بیشتر در روز" پرسیده می شود. در طول 26 سال مطالعه، 764 مرد به دیورتیکولیت مبتلا شده اند. 
نتایج نشان داد افرادی که گوشت قرمز بیشتری دریافت کرده بوند به احتمال بیشتری NSAID دریافت کرده، بیشتر سیگار می کشند، کمتر ورزش می کنند و فیبر رژیمی کمتری دریافت می کنند. در حالیکه مردانی که ماکیان و ماهی را بیشتر مصرف کرده بودند، دریافت آسپرین در آن ها بیشتر بوده ولی کمتر سیگار می کشند و برنامه ورزشی منظم تری دارند. به طور کلی نتایج حاکی از آنست که مصرف بیشتر گوشت قرمز با افزایش ابتلا به دیورتیکولیت همراه است. این ارتباط تحت تأثیر سن و وزن قرار نمی گیرد. 
در مقایسه بین افرادی که بیشترین دریافت گوشت قرمز را دارند با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند مشخص شد که خطر ابتلا به دیورتیکولیت در آن ها 58% بالاتر است. افزایش دریافت هر واحد گوشت خطر ابتلا به دیورتیکولیت را 18% بالاتر می برد. بیشترین ارتباط با گوشت های فرآیند شده دیده شد که جایگزینی آن با ماکیان و ماهی خطر بیماری را 20% کاهش می دهد. 
گوشت قرمز همچنین خطر بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت را نیز افزایش می دهد که در تمام موارد التهاب نقش کلیدی را دارد.
نکته عملی: کاهش مصرف گوشت قرمز در مبتلایان به دیورتیکولیت توصیه می شود. 
منبع:


Yin Cao et al. "Meat intake and risk of diverticulitis among men". Gut, 2017.
 

تعداد بازدید: 1633

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha