پیشگیری از زوال عقل با مصرف میوه و سبزی بیشتر
پزشک شما

پیشگیری از زوال عقل با مصرف میوه و سبزی بیشتر

27 فروردین 1396

طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) افراد بالغ به منظور بهبود سلامت عمومی و کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان باید روزانه حداقل 400 گرم (معادل 5 واحد) میوه وسبزی مصرف کنند. مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف میوه و سبزی می تواند خطر بیماری آلزایمر و سایر انواع دمانس یا زوال عقل را کاهش دهد. اما مقدار دقیقی که باید مصرف شود تا چنین منافعی نصیب مصرف کننده شود مشخص نشده است. اخیراً پژوهشگاران به این پرسش پاسخ دادند که آیا مصرف 5 واحد میوه و سبزی با کاهش خطر دمانس مرتبط است یا خیر. بدین منظور اطلاعات مربوط به 17700 سالمند چینی ارزیابی شد. در شروع مطالعه هیچ کدام از شرکت کنندگان به دمانس مبتلا نبودند. این افراد به مدت 6 سال پیگیری شدند. 
نتایج نشان داد در کسانی که 3 واحد سبزی و 2 واحد میوه در روز مصرف می کردند در مقایسه با کسانی که به توصیه های WHO پایبند نبودند، خطر ابتلا به دمانس در طول 6 سال پیگیری کمتر بود. کاهش خطر دمانس در کسانی که 3 واحد سبزی اضافی در طول روز مصرف می کردند بیشتر بود. این نتایج بعد از تعدیل و حذف اثر عواملی مانند سن، استعمال سیگار و حضور سایر بیماری های مزمن همچنان پابرجا باقی ماند.
به عقیده محققان استرس اکسیداتیو که به عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد و توانایی بدن برای مقابله با اثرات سمی آن ها گفته می شود و نیز التهاب در بروز دمانس نقش دارند. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین B، ویتامین E و سایر مواد مغذی هستند که با خصوصیات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود می توانند به پیشگیری از این فرآیندهای مخرب کمک کنند. با این حال به منظور کشف علت دقیق کاهش خطر دمانس با مصرف میوه و سبزی نیاز به انجام مطالعات بیشتر وجود دارد.
نکته عملی: رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات خطر بروز دمانس را در افراد سالمند کاهش می دهد.
منبع:


Allen T.C.Lee et al. "Lower risk of incident dementia among Chinese older adults having three servings of vegetables and two servings of fruits a day".  Age and Ageing, 2017.
 

تعداد بازدید: 1795

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha