بی تحرکی خطر زوال عقل را افزایش می دهد.
پزشک شما

بی تحرکی خطر زوال عقل را افزایش می دهد.

8 خرداد 1396

در سراسر جهان حدود 5/47 میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند. تا سال 2030 تخمین زده می شود که این تعداد به 6/75 میلیون نفر برسد. بیماری آلزایمر رایج ترین شکل زوال عقل است و حدود 80-60 درصد موارد آن را شامل می شود. یکی از بزرگترین عوامل خطر بیماری آلزایمر ژن e4 آپولیپوپروتئین E (APOE) است. بالغین دارای یک نسخه از ژن e4 آپولیپوپروتئین E نسبت به سایرین 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. در افراد دارای دو نسخه از آن احتمال ابتلا به آلزایمر 12-8 برابر بیشتر است.
راهنماهای موجود توصیه می کنند که افراد سالمند باید در هفته حدود 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت با شدت بالا داشته باشند. با این حال یک بررسی در سال 2015 نشان داد که افراد 60 ساله و بالاتر تقریباً 4/9 ساعت در طول روز بی تحرک هستند. 
در مطالعه حاضر ارتباط بین فعالیت بدنی و خطر زوال عقل در میان 1646 سالمند با و بدون ژن e4 آپولیپوپروتئین E بررسی شد. شرکت کنندگان در ابتدال مطالعه به زوال عقل مبتلا نبوده و به مدت 5 سال پیگیری شدند.
در میان افرادی که حامل ژن e4 آپولیپوپروتئین E نبودند، کسانی که ورزش نمی کردند نسبت به کسانی که ورزش می کردند بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.
در حامیل ژن e4 آپولیپوپروتئین E تفاوت معنی دار بین کسانی که ورزش می کردند و افرادی که ورزش نمی کردند، وجود نداشت. 
این تحقیقات نشان می دهد ورزش می تواند خطر زوال عقل را در افرادی که فاقد ژن e4 آپولیپوپروتئین E هستند، کاهش دهد. با این حال انجام مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است.
منبع:


Physical exercise moderates the relationship of apolipoprotein E (APOE) genotype and dementia risk: A population-based study. Journal of Alzheimer’s Disease, 2016
 

تعداد بازدید: 1772

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha