چاقی همیشه با مشکلات متابولیسم در ارتباط نیست
پزشک شما

چاقی همیشه با مشکلات متابولیسم در ارتباط نیست

24 شهریور 1394

در  مطالعه ای که اخیراً در مجله تحقیقات بالینی به چاپ رسیده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که در برخی از افراد چاق تغییرات متابولیک که معمولاً با دیابت، بیماری های قلبی و سکته مغزی همراه است، دیده نمی شود. این نشان می دهد که برخی از افراد چاق ممکن است در هنگام افزایش وزن از ابتلاء به این ناهنجاری های متابولیک در امان باشند.
در این مطالعه 20 نفر فرد چاق انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که برای به دست آوردن حدوداً 7 کیلوگرم وزن در عرض چند ماه تلاش کنند. سپس محققان در پی این نکته برآمدند که چگونه افزایش وزن می تواند وضعیت متابولیسمی شرکت کنندگان را قبل و بعد از به دست آوردن وزن تحت تاثیر قرار دهد. در این میان میزان قند خون و چربی کبد شرکت کنندگان نیز بطور مرتب مورد اندازه گیری قرار می گرفت.
افراد تحت مطالعه برای به دست آوردن وزن، در رستوران های فست فود و تحت نظارت یک متخصص تغذیه غذا می خورند و گزارش دقیق از اطلاعات تغذیه ای و حجم غذای مصرفی آنها ثبت می گشت.
در ادامه محققان مشاهده کردند که اگر پروفایل متابولیک شرکت کنندگان زمانی که مطالعه آغاز شد در محدوده نرمال بوده است، پس از افزودن وزن در این دوره نیز نرمال باقی می مانده است. اما در افراد چاقی که پروفایل متابولیک بدن آنها از ابتدا غیر طبیعی بوده است، این  اضافه وزن با بدتر شدن پروفیل های متابولیک آنها همراه بوده است. طوریکه، حدود 25 درصد از افراد چاق عوارض متابولیک نداشتند و سوخت و ساز طبیعی بدن این افراد حتی پس از به دست آوردن وزن اضافی نیز طبیعی باقی مانده است.
در این میان محققان برخی عوامل کلیدی را نیز شناسایی کرده اند که در تشخیص پروفایل های طبیعی و غیر طبیعی متابولیسم در افراد چاق به آنها کمک می کنند. یکی از این عوامل کلیدی تجمع چربی در داخل کبد شرکت کنندگان با متابولیسم غیر طبیعی بوده است، طوریکه افراد چاق با متابولیسم طبیعی فاقد این تجمع چربی بوده اند.
نکته عملی: نتایج حاکی از این مطالعه نشان می دهد، برخی از افراد چاق از عوارض متابولیک ناشی از افزایش وزن محافظت می شوند و این در حالیست که برخی دیگر از افراد مستعد توسعه این قبیل مشکلات هستند. بطور کلی دانشمندان بر این باورند که ژنتیک، داشتن رژیم غذایی مناسب، شیوه زندگی، فعالیت فیزیکی و  سلامت عاطفی از جمله عواملی هستند که در پیشگیری از ابتلاء به چاقی و بروز مشکلات متابولیک تاثیر گذار بوده و در نهایت می توانند از گسترش بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنند.

منبع:

Dr. Samuel Klein et all “ Not All Obese People Develop Metabolic Problems Linked to Excess Weight ”  The Journal of Clinical Investigation . 31 December 2014
 

تعداد بازدید: 2482

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha