کشف دارویی جدید برای درمان آسیب کبدی ناشی از چاقی
پزشک شما

کشف دارویی جدید برای درمان آسیب کبدی ناشی از چاقی

29 دی 1396

چاقی اغلب منجر به بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی شده و تخمین زده می‌شود که 64 میلیون نفر تنها در ایالات متحده به این بیماری مبتلا باشند. افراد مبتلا به فرم‌های شدیدتر این بیماری که استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) نامیده می‌شود به التهاب و آسیب سلول‌های کبدی مبتلا هستند که می‌تواند منجر به جراحت کبد، سیروز و سرطان کبد شود. به غیر از کاهش وزن درمان دیگری برای این بیماری وجود ندارد.
مصرف غذاهای پرچرب و شیرین سبب التهاب در کبد می‌شود و بدن برای خنثی کردن این تهدید به ارسال سلول‌های ایمنی می‌پردازد. پاسخ ایمنی می‌تواند از کنترل خارج شده و سبب افزایش التهاب و آسیب بیشتر به کبد گردد. به تازگی محققان موفق به کشف دارویی به نام URMC-099 شدند که می‌تواند سبب بازگشت پاسخ ایمنی به سطوح طبیعی شود.
محققان مشاهده کردند که این دارو تعادل بین سلول‌های ایمنی و سلول‌های کبدی را بازگردانده و سبب معکوس شدن التهاب و جراحت کبد در موش‌هایی می‌شود که با رژیم غذایی سرشار از چربی، کلسترول و قند تغذیه شده‌اند.
 این دارو بر روی حیوانات آزمایشگاهی به خوبی تحمل شده است و محققان درصدد هستند در تحقیقات بعدی اثر آن را بر روی انسان بررسی کنند.
منبع:

Kyoko Tomita et al. JCI Insights 2017
 

تعداد بازدید: 1293

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha