کمبود ویتامین D و سرطان پروستات
پزشک شما

کمبود ویتامین D و سرطان پروستات

6 آبان 1394

ویتامین D یک هورمون استروئیدی می باشد که کمبود آن در بدن باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی افراد می شود. مطالعات اخیر حیوانی و سلولی حاکی از آن است که این ویتامین می تواند نقش مؤثری در رشد و تمایز سلول های خوش خیم و بدخیم غده پروستات داشته باشد. همچنین برخی دیگر از مطالعات نشان دهنده اثرات مثبت مکمل یاری با ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات یا جلوگیری از پیشرفت تومور در بیماران مبتلا به این سرطان بوده است.

در این رابطه مطالعه ای به تازگی انجام شده و نتایج آن  در نشریه Clinical Cancer Research منتشر شده است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط میان مقدار سرمی ویتامین D و نتایج بیوپسی پروستات در مردان اروپایی-آمریکایی  و آفریقایی-آمریکایی بوده است. 

در این مطالعه 667 نفر را بین سال های 2009 تا 2013 مورد مطالعه قرار دادند. محدوده سنی این افراد 40 تا 79 بوده است و شرکت کنندگان پس از مشاهده آنتی زن غیر طبیعی پروستات تحت نمونه برداری از غده پروستات قرار گرفتند. به منظور تعیین میزان ویتامین D ، اندازه گیری مقدار سرمی 25- هیدروکسی ویتامین D  نیز در این افراد انجام گرفت. اندازه گیری 25- هیدروکسی ویتامین D خون، دقیق ترین روش برای اندازه گیری ویتامین D در بدن می باشد و محدوده طبیعی آن بین 30 تا 80 نانوگرم در هر میلی لیتر است.

طبق یافته های این مطالعه، محققان مردان مورد بررسی را بر اساس مقدار ویتامین D به 4 گروه کم تر از 12؛ کم تر از 16؛ کم تر از 20 و کم تر از 30 نانوگرم در میلی لیتر تقسیم کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که هر چه میزان ویتامین D خون پایین تر باشد، خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش می یابد. به طوری که در مردان اروپایی-آمریکایی و مردان آفریقایی-آمریکایی که در زمان بیوپسی پروستات، مقدار 25- هیدروکسی ویتامین D  سرم آنها کم تر از 12 نانوگرم در میلی لیتر بوده است، ابتلا به مراحل پیشرفته سرطان پروستات به ترتیب 42/2 و 22/4 برابر بیشتر بوده است.

نکته عملی: بر اساس نتایج این مطالعه، کمبود ویتامین D سرم می تواند در ابتلا به سرطان پروستات نقش داشته باشد. بنابراین ارزیابی میزان ویتامین بدن افراد و درمان آن در صورت وجود کمبود این ویتامین لازم است.

منبع:

Clin Cancer Res. 2014 ;20(9):2289-2299

تعداد بازدید: 2504
کلمات کلیدی: سرطان پروستات ویتامین D 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha