کودکان پیش دبستانی که خواب مناسبی ندارند، بیشتر می خورند.
پزشک شما

کودکان پیش دبستانی که خواب مناسبی ندارند، بیشتر می خورند.

18 آبان 1395

با وجود برنامه های پیشگیرانه چاقی در دهه اخیر باز هم چاقی کودکان همچنان دیده می شود. در سال 2014 حدود 23% کودکان زیر 5 سال آمریکایی مبتلا به چاقی و اضافه وزن بودند. چاقی دوران کودکی خطر بیماری های مزمن از جمله دیابت را افزایش داده و با کاهش اعتماد به نفس و افسردگی کودکان مرتبط است. نوجوانان مبتلا به اضافه وزن به احتمال 4 برابر در بزرگسالی چاق خواهند بود.
کودکان پیش دبستانی معمولاً به خواب کوتاهی در بعدازظهر نیاز دارند. این کودکان حدود 3 ساعت کمتر از نیاز خود می خوابند یعنی یک ساعت خواب نیمروزی و دو ساعت خواب شب کمتری دارند.
نتایج مطالعه ای نشان داد کودکان 4-3 ساله طی روزهایی که کمتر خوابیده اند حدوداً 20% کالری بیشتری دریافت می کنند و مصرف قند ساده در آن ها 25% و کربوهیدرات 26% بیشتر می شود. در روزهایی که خواب کافی دارند مصرف قندهای ساده و کربوهیدرات به حد نرمال برمی گردد اما همچنان 14% کالری بیشتر و 23% چربی بیشتر دریافت می کنند. بنابر گزارشات اخیر حدود 30% کودکان خواب کافی ندارند.
نتایج مطالعات حاکی از آنست که کمبود خواب تا دو روز سبب افزایش دریافت رژیمی کودکان پیش دبستانی می شود و لذا کمبود خواب منجر به چاقی این کودکان در آینده می شود.
یکی از ویژگی های این مطالعه عدم محدودیت های رژیمی برای کودکان بود. کودکان در حالات مختلف خواب کافی، کمبود خواب و پس از بهبود خواب بررسی شدند. زمان و کیفیت خواب نیز مورد بررسی قرار گرفت. والدین غذاها و نوشیدنی های مصرفی توسط کودکان را یادداشت می کردند که شامل این موارد بود: مقدار، نوع، نام برند و اندازه مواد مصرفی. برای غذاهای خانگی نیز مواد اولیه، مقدار و روش پخت یادداشت می شد.
نکته عملی: از آنجایی که کمبود خواب سبب افزایش دریافت کالری می شود، بایستی به خواب کافی در کودکان توجه داشت تا از چاقی آن ها در آینده پیشگیری نمود.
منبع:


Elsa N. Mullins et al. "Acute sleep restriction increases dietary intake in preschool-age children". Journal of Sleep Research, 2016
 

 

تعداد بازدید: 1655

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha