کیوی از بیماری کبد چرب در فرزندان مادران چاق پیشگیری می کند.
پزشک شما

کیوی از بیماری کبد چرب در فرزندان مادران چاق پیشگیری می کند.

13 اردیبهشت 1396

کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شایع ترین بیماری کبدی در سراسر دنیا است و بیش از 60 درصد افراد مبتلا به آن چاق هستند. شیرخواران متولد شده از مادران چاق در کل دوران زندگی بیشتر در معرض ابتلا به NAFLD قرار دارند. در حقیقت یک سوم کودکان چاق زیر 18 سال به بیماری کبد چرب تشخیص داده نشده مبتلا هستند. اخیراً یافته های مطالعه ای نشان داده است که آنتی اکسیدانی هایی که به طور معمول در شیر انسان و مواد غذایی مانند کیوی وجود دارد می تواند از بروز NAFLD در فرزندان موش های چاق پیشگیری کند.
پیرولوکوئینولین کوئینون (PQQ) آنتی اکسیدانی است که در خاک و بسیاری از غذاها یافت می شود. PQQ در شیر انسان، سویا، جعفری، کرفس و کیوی وجود دارد. محققان هنگامی که به موش های چاق در دوران بارداری و شیردهی این آنتی اکسیدان را دادند مشاهده کردند که این ماده فرزندان آن ها را در برابر آسیبی که منجر به NAFLD در اوایل دوران بزرگسالی می شود، حفظ می کند. مطالعه فوق اولین مطالعه ای است که نشان می دهد PQQ فرزندان موش های چاق را در برابر بروز بیماری کبدی ناشی از اضافه وزن و چاقی محافظت می کند.
به گفته محققان شاید استفاده از PQQ به عنوان یک مکمل در دوران بارداری و شیردهی بتواند سبب حفظ فرزندان مادران چاق از بروز بیماری کبدی و کاهش خطر بروز NAFLD  در دوران بزرگسالی باشد. البته ابتدا باید ایمن بودن PQQ در مطالعات انسانی تائید شود.
منبع:


Supplementation has persistent long-term protective effects on developmental programming of hepatic lipotoxicity and inflammation in obese mice. The FASEB Journal, 2016.
 

تعداد بازدید: 1691

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha