بیماری کبد چرب در افرادی که پیوند کبد می شوند، شایع تر است.
پزشک شما

بیماری کبد چرب در افرادی که پیوند کبد می شوند، شایع تر است.

22 اردیبهشت 1395

در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است محققان شیوع و عوامل خطر بیماری کبد چرب را در بیمارانی که پیوند کبد می شوند، مشخص نموده اند. این یافته ها می تواند پیامدهای مهمی برای حفظ سلامت دریافت کننده های پیوند داشته باشد.

استئاتوز- زمانی که چربی در کبد تجمع می یابد- غالباً پس از پیوند کبد رخ می دهد، اما میزان شیوع آن در این بیماران به طور دقیق مشخص نیست. بدین منظور، مححقان داده های 548 بیمار دریافت کننده پیوند کبد را مورد بررسی قرار دادند.

در 309 نفر (56.4 درصد) استئاتوز دیده شد. شیوع از 30.3 درصد در سال اول به 47.6 درصد در سال دهم پس از پیوند کبد افزایش یافته بود. زمانی که محققان مشخصات پیش از پیوند افراد را بررسی کردند، دریافتند نمایه توده بدنی (BMI) بالا و سیروز ناشی از مصرف الکل با افزایش خطر ابتلا به استئاتوز در ارتباط است. بر اساس ویژگی های پس از پیوند بیماران، نمایه توده بدنی بالا، تری گلیسرید خون بالا، مصرف الکل و دیابت نوع 2 با استئاتوز مرتبط بود. استئاتوز پس از پیوند با بقای کمتر بیماران طی چند سال مرتبط نبود اما بقای طولانی مدت بیماران مبتلا به استئاتوز عمده کمتر بود.

به گفته محققان مطالعه حاضر برای اولین بار به توصیف بروز، پیشرفت و اهمیت کبد چرب در یک جمعیت بزرگ اروپایی دریافت کننده پیوند کبد پرداخته است. بروز کبد چرب می تواند بیمارانی که بقای طولانی مدت شان ممکن است دچار اختلال شود را نشان دهد. بنابراین توصیه می شود این افراد مبتلا به اضافه وزن نشوند و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند. غربالگری و درمان دیابت و چربی خون بالا نیز باید انجام گردد. همچنین دریافت کنندگان پیوند کبد باید از مصرف الکل پرهیز کنند.

نکته عملی: از آن جایی که بیماران دریافت کننده پیوند کبد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستند، این افراد پس از پیوند باید به طور جدی از اضافه وزن و مصرف الکل پرهیز کنند. همچنین بهتر است چربی خون آن ها پایش شود، زیرا بالا بودن چربی خون یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری کبد چرب می باشد.

منبع:


Hejlova I, et al. "Prevalence and Risk Factors of Steatosis After Liver Transplantation and Patient Outcomes". Liver Transplantation. 2015
 

تعداد بازدید: 2071

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha