دور کمر، به جای وزن بدن: فاکتوری مهمتر برای پیشرفت بیماری کبد چرب غیر الکلی
پزشک شما

دور کمر، به جای وزن بدن: فاکتوری مهمتر برای پیشرفت بیماری کبد چرب غیر الکلی

29 اردیبهشت 1395

بیماری کبد چرب غیرالکلی شرایطی است که چربی در کبد تجمع می یابد. در برخی موارد این تجمع چربی می تواند منجر به التهاب کبد و در نهایت سیروز شود، که بطور جدی عملکرد کبد را مختل می نماید. NAFLD که با چاقی مرتبط است، در افراد مبتلا به چاقی شیوعی بالاتر از 80 درصد دارد. این بیماری می تواند دیابت، فشار خون بالا و حتی مرگ را نیز در پی داشته باشد. NAFLD در 16 درصد افراد دارای وزن نرمال نیز گزارش شده است.
مطالعه ای که به تازگی منتشر شده، نشان می دهد تجمع چربی دور کمر نسبت به چاقی می تواند عوارض جدی تری در پیشرفت بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) داشته باشد. به گفته محققان درحالیکه NAFLD معمولاً با چاقی در ارتباط است، این مطالعه نشان داده که درصدی از این بیماران در واقع چاق نیستند. این مطالعه برای اولین بار اثبات کرده است بیماران مبتلا به NAFLD که چربی دور کمر زیادی دارند، نسبت به بیماران چاق مبتلا به NAFLD در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.
محققان در این مطالعه مشخصات 323 بیمار مبتلا به NAFLD را بررسی کردند. افراد براساس نمایه توده بدن (BMI)، دور کمر و چاقی شکمی طبقه بندی شدند.
این مطالعه نشان داد بیماران NAFLD با دور کمر بیشتر از 88 و 102 سانتیمتر به ترتیب در زنان و مردان، در مقایسه با بیماران چاق دارای NAFLD، بطور قابل توجهی بیشتر در معرض خطر سندروم متابولیک (ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی)، پلاک کاروتید (تشکیل شده از چربی و رسوب کلسترول در شریان کاروتید) و فیبروز (اولین مرحله از سیروز کبدی) قرار دارند. این ارتباط حتی در بیماران با وزن نرمال هم وجود داشت.
همچنین این تحقیق نشان داد که سوخت و ساز بدن، عوارض قلبی - عروقی و بافتی ناشی از NAFLD می تواند بطور موثرتری با ترکیب BMI و اندازه گیری دور کمر شناسایی شود.
به طور کلی این مطالعه ثابت کرده است که شدت بیماری کبد چرب غیرالکلی لزوماً به چاقی افراد وابسته نیست، اما در عوض با چربی دور کمر ارتباط مستقیمی دارد. البته اینکه چرا بررسی دور کمر یک فرد، به جای وزن وی، در تشخیص عوارض مرتبط با این بیماری مهمتر است، نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.
نکته عملی: به بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی توصیه می شود با کاهش چربی دور کمر از پیشرفت بیماری و بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری کنند.
منبع:


Milic S, et al. "Non-alcoholic fatty liver disease and obesity: Biochemical, metabolic and clinical presentations". World J Gastroenterol. 2014
 

تعداد بازدید: 2064

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha