آیا رزوراتول سختی عروق را در افراد دیابتی می کاهد؟
پزشک شما

آیا رزوراتول سختی عروق را در افراد دیابتی می کاهد؟

30 تیر 1396

بر اساس یافته های جدید رزوراتول، یک ترکیب طبیعی موجود در بادام زمینی، انواع توت ها و پوست انگور قرمز، ممکن است سفتی عروق در برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. این آنتی اکسیدان از طریق معکوس کردن تاثیر منفی ناهنجاری های عروق خونی که با افزایش سن و معمولاً در افراد دیابتی و چاق رخ می دهد، اثر محافظتی خود را اعمال می نماید.
زمانی که آئورت، به عنوان بزرگترین شریان بدن، سخت می شود خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی افزایش می یاید. در مطالعه اخیر محققان سفتی آئورت تعدادی بیمار دیابتی میانسال و چاق را پس از مصرف مقدار معینی از رزوراتول اندازه گیری کردند. نتایج حاکی از آن بود که روند سختی آئورت با درمان رزوراتول کاهش یافت، همچنین مقدار دوز آنتی اکسیدان مصرف شده با کاهش خطر ابتلا به این بیماری ارتباط مستقیم دارد.
ممکن است اثر رزوراتول بیشتر مربوط به بهبود تغییرات ساختاری در آئورت شود و کمتر منجر به استراحت عروق خونی گردد. لازم به ذکر است افراد مبتلا به سختی آئورت معمولاً به اندازه کافی این آنتی اکسیدان را دریافت نمی کنند.
در مطالعات حیوانی، رزوراتول ژنی (SIRT1) را فعال می کند که پیری و پیشرفت بیماری ها را به تاخیر می اندازد. جهت بررسی مکانیسم عمل در انسان ها، محققان در مطالعه اخیر از پوشش داخلی رگ های خونی بیماران نمونه برداری کردند. آن ها دریافند فعالیت ژن مذکور بعد از مکمل یاری رزوراتول افزایش یافته است.
نکته عملی: رزوراتول طول عمر ژن SIRT1 را در انسان افزایش می دهد و ممکن است از این طریق سفتی آئورت را بکاهد.
منبع:


Presented at the American Heart Association's Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology / Peripheral Vascular Disease 2017 Scientific Sessions.
 

تعداد بازدید: 1435

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha