ارتباط افزایش سن و چاقی با نارسایی قلبی
پزشک شما

ارتباط افزایش سن و چاقی با نارسایی قلبی

16 دی 1396

محققان می‌گویند افزایش سن و چاقی سبب کاهش جریان خون در عروق خونی کوچکی می‌شوند که مستقیماً عضله قلب را تغذیه می‌کنند. درنتیجه، این دو عامل خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند.
به گفته محققان در بیماران چاق سالمند ممکن است با وجود طبیعی بودن عروق خونی بزرگ قلب، نارسایی قلبی مشاهده شود. امروزه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد التهاب تولید شده بر اثر افزایش سن و چاقی، علیرغم عدم وجود پلاک‌های آترواسکلروز، سبب ضخیم شدن دیواره عروق کرونر کوچک (عروق تغذیه‌کننده قلب) و افزایش خطر نارسایی قلبی می‌شود. 
در بیماران چاق سالمند در عملکرد آنزیمی به نام ADAM17 اختلال مشاهده می‌شود. این آنزیم در عملکردهایی مانند ترشح فاکتور رشد نقش داشته و در بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و آرتریت دخیل است.  میزان ADAM17 در چاقی افزایش می‌یابد. درحالیکه سطوح مهارکننده طبیعی آن به نام پروتئین کاوئولین 1 با افزایش سن کاهش می‌یابد. ADAM17 در چربی و حتی در عروق خونی موجود در چربی افراد سالمند تولید می‌شود. 
به گفته محققان افراد جوان و چاق در زمانی که سن کمتری دارند می‌توانند به خودشان کمک کرده و با کاهش وزن از ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت جلوگیری نمایند. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی می‌تواند حتی به کوچکترین عروق خونی به منظور انتقال جریان خون بیشتر کمک کند.
منبع:

 Huijuan Dou et al. Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology 2017; Volume 37: Page 1180-1193.
 

تعداد بازدید: 1426

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha