ارتباط مصرف غذاهای پرچرب با بروز مشکلات روانی
پزشک شما

ارتباط مصرف غذاهای پرچرب با بروز مشکلات روانی

11 اسفند 1395

کودکانی که مقادیر زیادی غذاهای پرچرب مصرف می کنند نه تنها چاق می شوند بلکه با گذشت زمان به مشکلات شناختی و روانی مبتلا خواهند شد. اخیراً نتایج مطالعه ای نشان داده که علت این امر تخلیه نوعی پروتئین موجود در مغز به نام ریلین (Reelin) است که توسط رژیم غذایی پرچرب صورت می گیرد. این پروتئین به عملکرد مناسب مغز کمک می کند. در این بررسی که بر روی موش انجام شد مشخص شد 4 هفته بعد از مصرف غذاهای پرچرب توسط موش نقایص شناختی قابل مشاهده است. این شواهد قبل از اینکه حیوان شروع به افزایش وزن کند، قابل مشاهده بود.  همچنین این تغییرات در موش هایی رخ داد که در دوران نوجوانی از غذاهای پرچرب استفاده کرده بودند و در موش هایی که در بزرگسالی غذای پرچرب مصرف کرده بودند، رخ نداد.
کمبود ریلین در اختلالات عصبی مانند اسکیزوفرنی و آلزایمر مشاهده می شود. هرچند نیاز به انجام مطالعات بیشتر در این زمینه وجود دارد، اما رژیم غذایی پرچرب می تواند به طور بالقوه سبب تشدید کمبود ریلین در بیماران مبتلا به اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی و نیز آلزایمر شود. 
یافته های مطالعه فوق مبنی بر اختلال عملکرد در کورتکس پره فرونتال نشان می دهد رژیم غذایی متعادل در دوران حساس نوجوانی برای دستیابی به حداکثر توانایی مغزی در دوران بزرگسالی ضروری است. همچنین نشان می دهد که چگونه مواد غذایی ناسالم و چاقی با بروز مشکلات عصبی و روانی مرتبط است. 
منبع:


Hypervulnerability of the adolescent prefrontal cortex to nutritional stress via reelin deficiency. Molecular Psychiatry, 2016.
 

تعداد بازدید: 1549

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha