بیماری های روانی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند
پزشک شما

بیماری های روانی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند

15 آبان 1396

به خوبی مشخص شده که بیماران مبتلا به بیماری های روانی شدید (SMI)  نسبت به افراد عادی در اثر بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته 15-10 سال زودتر می میرند. یک مطالعه بین المللی که بر روی بیش از 2/3 میلیون نفر انجام شده نشان می دهد که SMI خطر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی را افزایش می دهد. به طوریکه در افراد مبتلا به SMI مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی اساسی احتمال ابتلا به بیماری قلبی - عروقی نسبت به افراد سالم، 53 درصد بیشتر است. همچنین در این بیماران خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی نسبت به افراد سالم 85 درصد بالاتر است. این یافته ها اهمیت غربالگری منظم بیماران مبتلا به SMI را از نظر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی نشان می دهد.
محققان برخی عوامل مهم که سبب افزایش خطر بیماری های قلبی - عروقی می شوند، مانند داروهای ضد روان پریشی و نمایه توده بدن (BMI)، را شناسایی کرده اند. نتایج مطالعه فوق نشان می دهد که باید پزشکان تا حدی که ممکن است از آن دسته داروهای ضد روان پریشی استفاده کنند که اثرات جانبی کمتری بر افزایش وزن، افزایش فشارخون و اختلال قند خون داشته باشند.
بیماران مبتلا به SMI نسبت به افراد سالم بسیار زودتر فوت می کنند. با این حال، بسیاری از این مرگ های زود هنگام با تغییر شیوه زندگی مانند ورزش کردن، تغذیه مناسب و ترک سیگار و نیز احتیاط در تجویز داروهای ضد روان پریشی  قابل پیشگیری است.

منبع:

Prevalence, incidence and mortality from cardiovascular disease in patients with pooled and specific severe mental illness: a large-scale meta-analysis of 3,211,768 patients and 113,383,368 controls.World Psychiatry, 2017

تعداد بازدید: 1283

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha