ارتباط مواد شیمیایی پلاستیک‌ها با بیماری‌های مزمن
پزشک شما

ارتباط مواد شیمیایی پلاستیک‌ها با بیماری‌های مزمن

4 آذر 1396

پلاستیک‌ها به وفور در اطراف ما هستند. آن‌ها در بسیاری از وسایل از جمله برخی از بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها یافت می‌شوند. پلاستیک‌ها امروزه جایگزین چوب، فلز و سایر مواد گران قیمت و با مقاومت کمتر شده‌اند.
گروهی از مواد شیمیایی که در پلاستیک‌ها یافت می‌شوند فتالات‌ها هستند. این مواد انعطاف‌پذیری، شفافیت، دوام و طول عمر پلاستیک را  افزایش می‌دهند. فتالات‌ها معمولاً در بسته‌بندی مواد غذایی، اسباب بازی‌ها و حتی وسایل پزشکی وجود دارند.
در سال‌های اخیر، بحث‌هایی پیرامون ایمنی فتالات‌ها وجود داشته و به تدریج این مواد در بسیاری از محصولات در کانادا، اروپا و ایالات متحده با مواد دیگر جایگزین شده‌اند. با این حال، شواهد قطعی در مورد بیماری‌زایی آن‌ها وجود ندارد.
اخیراً یک تیم تحقیقاتی در استرالیا برخی مواد شیمیایی که معمولاً در پلاستیک‌ها یافت می‌شوند را بررسی کرده و نشان داده‌اند بین سطوح بالای این مواد شیمیایی در ادرار و افزایش خطر بیماری قلبی - عروقی، دیابت نوع 2 و پرفشاری خون در مردان ارتباط وجود دارد. سطوح بالاتر فتالات با افزایش التهاب همراه بود.
در این مطالعه بررسی 1500 مرد نشان داد که افزایش سن و افزایش مصرف رژیم غذایی غربی با غلظت بالاتر فتالات مرتبط است. مطالعات قبلی نشان داده بودند در مردانی که بیشتر غذاهای فرآوری شده و بسته‌بندی شده و نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌کنند و مصرف میوه و سبزی کمتری دارند غلظت فتالات بالاتر است. 
مواد شیمیایی بر روی غدد درون‌ریز انسان اثر می‌گذارند. غدد درون‌ریز ترشح هورمون‌ها به منظور تنظیم رشد بدن، متابولیسم و عملکرد تولید مثل را تنظیم می‌کنند. کاهش استفاده از فتالات به همراه سبک زندگی سالم خطر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.
منبع:
 

Bai PY et al. Environmental Research 2017 Volume 158: Page 366-372.

تعداد بازدید: 1313

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha