رژیم غذایی سالم و پیشگیری از بیماری مزمن انسدادی ریه
پزشک شما

رژیم غذایی سالم و پیشگیری از بیماری مزمن انسدادی ریه

1 بهمن 1394

بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) شامل گروهی از بیماری ها مانند برونشیت مزمن و امفیزم است که سبب انسداد راه های هوایی و مشکلات تنفسی می شود.
علائم بیماری شامل تنگی نفس در هنگام فعالیت های روزمره، سرفه مزمن، خس خس، عفونت های مکرر تنفسی، تولید بیش از حد مخاط، خستگی و کبودی لب یا ناخن ها است.  
درحالیکه استعمال سیگار به عنوان علت اصلی COPD شناخته می شود، محققان به تازگی در مطالعه ای به بررسی ارتباط رژیم غذایی با این بیماری پرداخته اند. در این مطالعه آینده نگر محققان خطر بروز COPD را در میان 73228 زن از سال 1984 تا 2000 و 47026 مرد از سال 1986 تا 1998 مورد بررسی قرار دادند. تمامی شرکت کنندگان یک پرسشنامه بسامد خوراک(FFQ) و یک پرسشنامه وضعیت سلامت که در مورد وزن، فعالیت فیزیکی، استعمال سیگار، سابقه پزشکی و سایر عوامل خطر بود را تکمیل نمودند. سپس هر 2 سال یکبار به وسیله پرسشنامه اطلاعات جدید بیماران در مورد ابتلا به بیماری ها جمع آوری می شد.
محققان شاخص تغذیه سالم جایگزین 2010(AHEI-2010) را به منظور اندازه گیری کیفیت رژیم غذایی شرکت کنندگان مورد استفاده قرار دادند. امتیاز AHEI-2010 بالا نشان دهنده رژیم غذایی سالم است که شامل مصرف زیاد سبزیجات، غلات کامل، چربی های غیراشباع با چند پیوند دوگانه(PUFA)، آجیل ها و اسیدهای چرب امگا-3 و نیز دریافت کم گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده، غلات تصفیه شده و نوشیدنی های شیرین می شود. در طول دوره پیگیری 167 مرد و 723 زن به COPD مبتلا شدند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در افرادی که بالاترین امتیاز AHEI-2010 را کسب کردند در مقایسه با افرادی که کمترین امتیاز را کسب کردند، احتمال بروز COPD یک سوم کمتر بود.
به گفته محققان با توجه به ارتباط امتیاز AHEI-2010 بالا با کاهش خطر ابتلا به COPD، رژیم غذایی در ابتلا به COPD نقش دارد. محققان آنتی اکسیدان های موجود در رژیم غذایی سالم را در پیشگیری از COPD موثر می دانند. ریه ها حاوی مقادیر زیاد اکسیژن بوده و درنتیجه احتمال افزایش مواد اکسیدان در ریه ها بالا است. تعادل بین این مواد اکسیدان که به طور بالقوه سمی هستند و دفاع آنتی اکسیدانی در حفظ عملکرد ریه و پیشگیری از بروز COPD نقش دارد. رژیم غذایی سالم به حفظ این تعادل کمک می کند.

نکته عملی: اگرچه همچنان به ممانعت از استعمال سیگار جهت پیشگیری از بروز COPD تاکید می شود اما نتایج این مطالعه اهمیت پیروی از یک رژیم غذایی سالم شامل مصرف میوه، سبزی و غلات کامل و کاهش مصرف فست فود و غذاهای فرآوری شده را به منظور پیشگیری از COPD نشان می دهد.

منبع:


Raphaëlle Varraso, et al."Alternate Healthy Eating Index 2010 and risk of chronic obstructive pulmonary disease among US women and men: prospective study". The BMJ, 2015
 

تعداد بازدید: 1836

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha