اسیدهای چرب بر تنظیم ساعت سلولی بدن تاثیر می گذارند.
پزشک شما

اسیدهای چرب بر تنظیم ساعت سلولی بدن تاثیر می گذارند.

18 تیر 1395

سلول های سراسر بدن ساعت درونی خود را دارند. این ساعت ها زمان فرآیندهای مهم سلولی را تنظیم کرده و به کنترل پاسخ های التهابی کمک می کنند. التهاب یک واکنش طبیعی بدن است که از بدن در زمان ایجاد آسیب یا در مقابل باکتری های مهاجم حفاظت می کند.
رژیم غذایی پرچرب می تواند منجر به التهاب مزمن خفیف شود و این امر با افزایش خطر بروز بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی – عروقی، سکته مغزی و آرتریت روماتوئید مرتبط است. همچنین مشخص شده است که مصرف مداوم چربی های اشباع می تواند ساعت سلول های ایمنی را کند کرده و سبب کاهش توانایی  آن ها در تعیین زمان دقیق شود.
محققان در یک مطالعه جدید اثر پالمیتات (یک اسید چرب اشباع با 16 عدد کربن) را با دوکوزا هگزانوئیک اسید (یک اسید چرب امگا-3) مقایسه کرده اند. پالمیتات در روغن نخل، روغن هسته خرما، کره، پنیر، شیر و گوشت وجود دارد. یافته ها نشان داد که پالمیتات سبب برهم خوردن ساعت برخی سلول های بدن و ایجاد سردگمی در بدن می شود. این امر می تواند منجر به بروز اختلالات مختلف به خصوص بیماری های متابولیکی شود.
به عقیده محققان احتمال بروز التهاب مزمن به نوع اسید چرب اشباع مصرفی و زمان خوردن آن بستگی دارد. بر این اساس بهترین زمان مصرف یک وعده غذایی پرچرب در ابتدای صبح و بدترین زمان مصرف آن در انتهای شب است.
درمقابل، DHA یک اسید چرب امگا-3 با خاصیت ضد التهابی است و از تنظیم نادرست ساعت بدن جلوگیری می کند. اسیدهای چرب امگا-3 یا سایر درمان های ضد التهاب می توانند از تغییرات ساعت بدن که توسط چربی های اشباع ایجاد شده است، جلوگیری کنند.

منبع :


Texas A&M Health Science Center news release, accessed 6 April 2016 via Newswise
 

تعداد بازدید: 1996

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha