با مصرف روزانه قهوه خطر سرطان کبد را کاهش دهید
پزشک شما

با مصرف روزانه قهوه خطر سرطان کبد را کاهش دهید

18 مرداد 1396

محققان دریافته اند نوشیدن تنها یک فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان هپاتوسلولار یا HCC (شایع ترین نوع سرطان کبد) را به یک پنجم کاهش دهد. همچنین دانشمندان معتقدند مصرف بالاتر قهوه، خطر ابتلا به سرطان هپاتوسلولار  را بیشتر کم می کند، به عنوان مثال مصرف 5 فنجان قهوه در روز با کاهش 50 درصدی خطر HCC همراه است. حتی مصرف قهوه بدون کافئین نیز خطر ابتلا به HCC را البته با تاثیر کمتر، می کاهد.
کسانی که درگیر بیماری های کبدی هستند، بیشتر در معرض HCC می باشند، خصوصاً آن هایی که کبدشان از طریق عفونت با هپاتیت B یا C، التهاب مزمن کبد، بیماری خودایمنی یا مصرف الکل آسیب دیده است.
اثر حفاظتی قهوه در برابرHCC در میان قهوه خورهای حرفه ای و کسانی که به طور معمول قهوه نمی نوشند، مشاهده شده است. نتایج این تحقیقات افراد را ملزم به مصرف 5 فنجان قهوه در طول روز نمی کند. زیرا جهت بررسی مضرات بالقوه مصرف زیاد کافئین به مطالعات بیشتری نیاز است و همچنین در برخی افراد خاص مانند زنان باردار منع مصرف قهوه و کافئین وجود دارد.
محققان بر این باورند که آنتی اکسیدان ها، ترکیبات ضدالتهابی و ضدسرطانی قهوه ممکن است به توضیح ارتباط بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد کمک نماید.
نکته عملی: با مصرف روزانه حداقل یک فنجان قهوه (حتی قهوه بدون کافئین) می توان تا حد قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش داد.
منبع:


Oliver John Kennedy et al. "Coffee, including caffeinated and decaffeinated coffee, and the risk of hepatocellular carcinoma: a systematic review and dose–response meta-analysis". BMJ Open, 2017.
 

تعداد بازدید: 1424

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha