چرا قهوه طول عمر را افزایش می دهد؟
پزشک شما

چرا قهوه طول عمر را افزایش می دهد؟

9 خرداد 1396

قهوه، چای، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات حاوی کافئین هستند. کافئین محرک مغز است. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم قهوه سبب افزایش طول عمر می شود. در سال 2015 مطالعه ای نشان داد خطر مرگ ناشی از تمام علل در افرادی که روزانه 5-1 لیوان قهوه می نوشند نسبت به سایرین کمتر است. محققان به تازگی مکانیسم این اثر را مورد بررسی قرار داده و موفق به کشف یک فرآیند التهابی شدند که ممکن است در بروز بیماری های قلبی - عروقی نقش داشته باشد. آن ها دریافتند که مصرف کافئین می تواند با این فرآیند التهابی مقابله کند.
بدین منظور اطلاعات دو گروه از بالغین سالم در محدود سنی 30-20 سال و ≥ 60 سال جمع آوری شد. محققان ژنی را شناسایی کردند که بیشتر در گروه سالمند فعال بود. این ژن با تولید اینترلوکین 1- بتا که نوعی پروتئین التهابی است، مرتبط بود.
سپس 23 نفر از سالمندان بر اساس بالا یا پایین بودن فعالیت ژن به 2 گروه تقسیم شدند. در میان 12 نفری که فعالیت ژن زیاد بود و در 11 نفری که فعالیت کم بود به ترتیب 9 و 1 نفر به پرفشاری خون مبتلا بودند. در گروه با فعالیت بالای ژن غلظت اینترلوکین 1-بتا، فعالیت رادیکال های آزاد و متابولیت های اسید نوکلئیک که به وسیله رادیکال های آزاد تولید می شوند، بیشتر بود. رادیکال های آزاد سبب آسیب سلول می شوند.
در ادامه و برای تائید نقش این ژن در بروز التهاب و بیماری قلبی تزریق این متابولیت ها به موش سبب افزایش فشارخون و التهاب سیستمیک و افزایش فشار کلیوی شد. بررسی های بیشتر نشان داد که کافئین می تواند اثرات منفی متابولیت های اسید نوکلئیک را خنثی کند.
منبع:


Expression of specific inflammasome gene modules stratifies older individuals into two extreme clinical and immunological states. Nature Medicine, 2017.
 

تعداد بازدید: 1745

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha