برخی مواد مغذی از اثرات مضر استرس بر تکامل مغز جلوگیری می کنند.
پزشک شما

برخی مواد مغذی از اثرات مضر استرس بر تکامل مغز جلوگیری می کنند.

12 اسفند 1395

در انسان و حیوانات استرس شدید در اوایل دوران کودکی (در مورد انسان مواردی مانند جنگ) منجر به اختلال در تکامل مغز و مشکلات مرتبط با سلامتی در سال های بعدی زندگی می شود. به عنوان مثال در افرادی که در ابتدای زندگی با استرس روبرو می شوند خطر افسردگی، اختلالات اضطرابی و سایر بیماری ها مانند چاقی بیشتر بوده و به طور میانگین ضریب هوشی پایین تری خواهند داشت. 
در گذشته مطالعه ای نشان داده  که استرس در اوایل دوره تکامل سبب تغییرات دائمی در مغز موش می شود. در مطالعه حاضر نیز مشخص شد دریافت مکمل غذایی توسط مادر در طول این دوره سبب کاهش اثرات زیان بار استرس بر سال های بعدی زندگی می شود. در این مطالعه به منظور القای استرس در موش جوان محققان مواد کمی جهت ساخت لانه در اختیار موش مادر قرار دادند. درنتیجه آن ها اغلب اوقات لانه را ترک کرده و به دنبال موادی جهت ساخت لانه بودند. اما در گروه کنترل مواد لازم جهت ساخت لانه در اختیار موش مادر قرار گرفته بود. به نیمی از موش های مادر که تحت استرس قرار داشتند مکمل غذایی حاوی موادی که بدن قادر به تولید آن ها نیست شامل ویتامین های B6، B9 (اسید فولیک) و B12 و اسید آمینه متیونین داده شد. 
محققان افزایش هورمون استرس و کاهش میزان متیونین را در مغز موش های جوانی که مادرشان با استرس روبرو بود و مکمل دریافت نکرده بود، مشاهده کردند. همچنین این موش ها در بزرگسالی به اختلال حافظه مبتلا بوده و قادر نبودن مکان ها و اشیاء را به یاد آورند. اما موش های جوانی که مادرشان مکمل دریافت کرده بود با گروه کنترل مشابه بودند. در این موش ها میزان متیونین در مغز بالاتر و میزان هورمون استرس کمتر بود و عملکرد بهتری در زمینه حافظه داشتند.
به گفته محققان قبل از انجام هر گونه اقدامات مداخله ای در انسان لازم است به این پرسش پاسخ داده شود که آیا مادران و کودکانی که تحت استرس قرار دارند اختلالات مشابه با موش را تجربه می کنند یا خیر.
منبع:


Early micronutrient supplementation protects against early stress-induced cognitive impairments. FASEB Journal, 2016.-
 

تعداد بازدید: 1623

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha