تاثیر آسپارتام بر وضعیت سلامتی
پزشک شما

تاثیر آسپارتام بر وضعیت سلامتی

21 مرداد 1395

بر طبق نتایج مطالعه ای که در مجله Applied Physiology, Nutrition and Metabolism  به چاپ رسیده است شیرین کننده های مصنوعی به افراد مبتلا به چاقی در کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن کمک می کنند اما ممکن است اثرات مضری بر روی سلامتی داشته باشند. در این مطالعه 2856 فرد مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد رژیم غذایی خود را طی 24 ساعت گذشته گزارش کردند. خطر ابتلا به دیابت با اندازه گیری توانایی بدن برای کنترل قند خون و با استفاده از تست تحمل گلوکز خوراکی بررسی شد.
نتایج این مطالعه نشان داد که در افراد چاقی که شیرین کننده های مصنوعی به خصوص آسپارتام مصرف می کنند نسبت به کسانی که از این شیرین کننده ها استفاده نمی کنند، کنترل قند خون مختل شود. به صورتیکه مصرف آسپارتام با عدم تحمل  گلوکز در افراد چاق مرتبط بود.
کاهش وزن با بهبود وضعیت سلامتی مرتبط است. از آنجاکه شیرین کننده های مصنوعی توسط بدن جذب نمی شوند می توانند به کاهش کالری دریافتی و کنترل وزن کمک کنند. با این حال، نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که ممکن است باکتری های روده قادر به تجزیه شیرین کننده مصنوعی بوده و سبب بروز اثرات منفی بر سلامتی شوند. این اثرات منفی در کسانی که ساخارین یا قندهای طبیعی استفاده می کردند، مشاهده نشد.
به اعتقاد محققان نیاز به انجام مطالعات بیشتری است تا مشخص شود که آیا اثرات منفی شیرین کننده های مصنوعی منافع آن ها را برای کنترل وزن از بین می برد یا خیر؟
منبع:


Aspartame intake is associated with greater glucose intolerance in individuals with obesity. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 2016
 

تعداد بازدید: 2019

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha