تاثیر رژیم غذایی غربی بر روی مغز و حافظه
پزشک شما

تاثیر رژیم غذایی غربی بر روی مغز و حافظه

8 مهر 1395

مطالعه حیوانی نشان داده اند که رژیم غذایی غربی که سرشار از  چربی و قند و دارای مقادیر کم میوه، سبزی و فیبر است سبب اختلال در توانایی مهار حافظه در هیپوکامپ شده و جلوگیری از بروز خاطرات خوشایند که با دیدن یا بوئیدن مواد غذایی خوش طعم ایجاد می شود را با مشکل روبرو می سازد.
به تازگی در مطالعه ای شرکت کنندگان آزمون های مربوط به یادگیری و حافظه را که به هیپوکامپ وابسته است تکمیل کردند. سپس تمایل آن ها برای مصرف تنقلات قبل و بعد از صرف یک ناهار کامل بررسی شد. شرکت کنندگانی که عادت به مصرف رژیم غذایی به سبک غربی داشتند نسبت به کسانی که رژیم غذایی سالم تری داشتند در یادگیری کندتر و در به خاطر سپردن ضعیف تر بودند. همچنین وقتی آن ها ناهار کاملی صرف کردند در مقایسه با زمانی که گرسنه بودند، تمایلشان برای مصرف تنقلات به میزان کمی کاهش یافت. یافته مهم حاصل از این مطالعه نشان داد که عملکرد حافظه و تمایل برای مصرف تنقلات با یکدیگر در ارتباط هستند. زیرا این افراد حتی زمانی که سیر بودند هنوز تمایل به  مصرف غذاهای چرب و شیرین داشتند. نکته قابل توجه این بود که این اثر به طور قوی با عملکرد یادگیری و حافظه آن ها مرتبط بود. این امر نشان می دهد یک ارتباط بین این دو از طریق هیپوکامپ وجود دارد.
افرادی که رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای چربی و شکر مصرف می کنند به علت تاثیر رژیم بر روی هیپوکامپ عملکرد ضعیف تری در آزمون های یادگیری و حافظه  دارند. محققان معتقدند عدم توانایی در پیشگیری از بروز خاطرات غذایی زمانی که به لحاظ فیزیولوژیکی سیر هستید می‌تواند توجیه‌کننده تمایل برای مصرف تنقلات باشد. اختلال در عملکرد هیپوکامپ افراد سالم، لاغر و جوانی که به طور مداوم رژیم‌های غذایی سرشار از چربی و قند دارند،  می‌تواند تنظیم مصرف غذایی را در آن ها دشوار کرده و سبب بروز چاقی شود.
منبع:


Tuki Attuquayefio et al. the annual meeting of the Society for the Study of Ingestive Behavior (SSIB), 2016
 

تعداد بازدید: 1891

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha