تاثیر رژیم مدیترانه ای بر کلسترول خوب (HDL)
پزشک شما

تاثیر رژیم مدیترانه ای بر کلسترول خوب (HDL)

18 تیر 1396

شواهد نشان می دهد رژیم مدیترانه ای از بروز بیماری قلبی پیشگیری می کند. همچنین این رژیم میزان کلسترول خوب (HDL) را بهبود می بخشد. این نوع رژیم غنی از میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات سبوس دار و حاوی میزان متعادل ماهی و مرغ است. برخی شواهد نیز نشان می دهند مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان مانند روغن زیتون فرابکر، گوجه فرنگی و انواع توت ها سبب بهبود عملکرد HDL در انسان می شود.
به تازگی محققان اثر 3 نوع رژیم (رژیم مدیترانه ای همراه با روزانه 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر، رژیم مدیترانه ای همراه با روزانه یک مشت آجیل و نیز رژیم سالم با تاکید بر کاهش مصرف گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، غذاهای فرآوری شده و شیرینی) بر میزان و عملکرد HDL را در  296 نفر بررسی کرده اند.
بر اساس نتایج به دست آمده میزان کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) فقط در گروه رژیم سالم (گروه کنترل) کاهش یافت. اما در هیچ یک از گروه ها میزان HDL به طور معنی دار افزایش نیافت. در دو گروه دریافت کننده رژیم مدیترانه ای عملکرد HDL بهبود یافت. این بهبود در گروه دریافت کننده روغن زیتون بیشتر بود. در این گروه عملکرد HDL شامل انتقال معکوس کلسترول، خصوصیات آنتی اکسیدانی و توانایی گشاد کردن عروق بهبود یافت. بهبود عملکرد HDL با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.
به طور کلی اختلاف بین اثرات این 3 نوع رژیم اندک بود. زیرا رژیم دو گروه دریافت کننده رژیم مدیترانه ای تفاوت کمی با یکدیگر داشت و رژیم دریافتی توسط گروه کنترل نیز یک رژیم سالم بود.
منبع:


Mediterranean Diet Improves High-Density Lipoprotein Function in High-Cardiovascular-Risk IndividualsClinical Perspective. Circulation, 2017.
 

تعداد بازدید: 1723

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha