میزان مطلوب کلسترول خون با توجه به سن متغیر است.
پزشک شما

میزان مطلوب کلسترول خون با توجه به سن متغیر است.

6 مرداد 1396

میزان کلسترول خون بر اساس سن، وزن و جنس متفاوت است. با گذشت زمان بدن تمایل به ساخت کلسترول بیشتری دارد. بنابراین افراد بزرگسال باید هر 6-4 سال یکبار میزان کلسترول خون خود را اندازه گیری کنند. احتمال ابتلای کودکان به کلسترول بالا کمتر بوده و لازم است در این گروه سنی میزان کلسترول خون 2-1 بار قبل از 18 سالگی اندازه گیری شود. با این حال اگر کودکان به عوامل خطر افزایش کلسترول مبتلا باشند نیاز است به دفعات بیشتری کلسترول خونشان اندازه گیری شود. در این بررسی ها کلسترول به صورت کسترول تام، کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL) اندازه گیری می شود.
به طور کلی میزان کلسترول خون مردان در تمام طول زندگی از زنان بالاتر است. با این حال، زنان نیز از ابتلا به کلسترول بالا مصون نبوده و اغلب هنگامی که یائسه می شوند، کلسترول خونشان افزایش می یابد.
میزان کلسترول توصیه شده برای بزرگسالان
•    کلسترول تام کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) برای بزرگسالان مطلوب است. کلسترول mg/dL 239-100 حد مرز در نظر گرفته شده و بالاتر از mg/dL 240 کلسترول بالا  تعریف می شود.
•    LDL باید کمتر از mg/dL 100 باشد. mg/dL 129-100 برای افراد سالم قابل قبول است اما برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا دارای عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی می تواند نگران کننده باشد. mg/dL 159-130 مرز، mg/dL 189-160 بالا و mg/dL 190≤  خیلی بالا تعریف می شود.
•    HDL کمتر از mg/dL 40 خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. HDL بین mg/dL 59-41 مرز و mg/dL 60≤ مطلوب در نظر گرفته می شود.
میزان کلسترول توصیه شده برای کودکان
•    محدوده قابل قبول کلسترول تام برای کودکان کمتر از mg/dL 170 است. برای کودکان کلسترول mg/dL 199-170 مرز و بیشتر از mg/dL 200 بالا تعریف می شود.
•    کلسترول LDL در کودکان باید کمتر از mg/dL 110 باشد. mg/dL 129-110 مرز و بیشتر از mg/dL 130 بالا در نظر گرفته می شود.
بهترین توصیه برای کودکان و نوجوانان به منظور حفظ کلسترول در محدوده طبیعی پیروی از رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی است. بی تحرکی، اضافه وزن و مصرف زیاد مواد غذایی فرآوری شده شایع ترین علت کلسترول بالا در کودکان است. سابقه خانوادگی کلسترول بالا نیز احتمال ابتلای کودکان را افزایش می دهد.
منبع:


Fletcher, Jenna. "Cholesterol levels by age: Differences and recommendations." Medical News Today. MediLexicon, Intl., 20 Feb. 2017. Web.
 

تعداد بازدید: 1440

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha