دریافت سدیم در مبتلایان به پرفشاری خون افزایش یافته است.
پزشک شما

دریافت سدیم در مبتلایان به پرفشاری خون افزایش یافته است.

19 مرداد 1396

علیرغم توصیه هایی که نسبت به محدود کردن دریافت سدیم و نمک می شود نتایج مطالعات جدید نشان می دهد که در افراد مبتلا به پرفشاری خون مصرف سدیم از سال 1999 تا 2012 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بر اساس نتایج مطالعه فوق افراد مبتلا به پرفشاری خون در سال 1999 روزانه به طور میانگین 2900 میلی گرم سدیم دریافت می کردند. اما در سال 2012 این میزان به طور میانگین به 3100 میلی گرم افزایش یافته است. دریافت بیش از حد سدیم سبب افزایش فشارخون و درنتیجه افزایش خطر بیماری قلبی - عروقی می شود.
پزشکان و مراقبین بهداشتی همواره بیماران را به کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی شان تشویق کرده و آموزش های لازم را به آن ها در مورد میزان سدیم محصولات غذایی ارائه می دهند. اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که این تلاش ها تاثیر کافی بر روی بیماران ندارد. بنابراین نیاز به یافتن راهکارهایی است که بتوانند این پیام ها را به خوبی به بیماران منتقل کنند.
راهنماهای موجود توصیه می کنند که دریافت روزانه سدیم در بیماران مبتلا به پرفشاری خون یا در معرض خطر ابتلا به آن به 1500 میلی گرم در روز محدود شود. برای سایر افراد حداکثر دریافت 2300 میلی گرم سدیم در روز که معادل یک قاشق چایخوری نمک است، توصیه می شود. از آنجاکه مصرف غذاهای آماده یا فرآوری شده در میان مردم افزایش یافته است محققان توصیه می کنند که مصرف این مواد غذایی کاهش یافته یا از انواع کم سدیم یا بدون سدیم آن ها استفاده شود. انتخاب مواد غذایی کم نمک در رستوران، استفاده از مقدار کم نمک برای پخت مواد غذایی و نیز چشیدن غذا قبل از اضافه کردن نمک بیشتر، از راهکارهایی است که می تواند به کاهش دریافت سدیم کمک کند.
منبع:


American College of Cardiology's 66th Annual Scientific Session, 2017.
 

تعداد بازدید: 1398

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha