ارتباط کاهش مصرف سدیم با فشارخون در بیماران کلیوی
پزشک شما

ارتباط کاهش مصرف سدیم با فشارخون در بیماران کلیوی

18 دی 1395

دفع ادراری پروتئین ها مانند آلبومین یک مشخصه بیماری مزمن کلیوی (CKD) است. روش های درمانی که به منظور کاهش دفع آلبومین (آلبومینوری) بکار می روند می توانند سرعت کاهش عملکرد کلیوی را کاسته و اثرات سودمندی بر قلب و عروق خونی داشته باشند. متاسفانه، در حال حاضر درمان های موجود نمی توانند سبب رفع آلبومینوری در بسیاری از بیماران شوند. تحقیقات جدید نشان می دهد کاهش مصرف سدیم می تواند به حفظ سلامت قلب در بیماران مبتلا به CKD کمک کند. یافته های این مطالعه در مجله Journal of the American Society of Nephrology منتشر شده است.
در مطالعه حاضر که در هلند انجام شده محققان اثر دو نوع مداخله را بر کاهش آلبومینوری بررسی کردند: 1- محدودیت دریافت سدیم از طریق رژیم غذایی، 2- دارودرمانی (paricalcitol) که سبب فعال شدن گیرنده ویتامین D می شود. در این مطالعه 45 بیمار مبتلا به CKD شرکت داشتند و هر مداخله در طول 4 دوره 8 هفته ای به برنامه درمانی بیماران افزوده شد.
محققان دریافتند محدودیت مصرف سدیم در رژیم غذایی منجر به کاهش معنی دار آلبومینوری و فشارخون می شود. درحالیکه دارو تاثیر معنی دار بر آن ها نداشت. با این حال، ترکیب دارو و رژیم غذایی کم سدیم سبب کاهش میزان آلبومینوری به کمترین سطح شد. به گفته محققان محدودیت مصرف سدیم اثرات مفید نسبتاً زیادی را فراهم می سازد، درحالیکه اثرات دارو اندک است. بنابراین، اثر ترکیب این دو مداخله تا حد زیادی به اثر حفاظتی محدودیت سدیم مرتبط است.
مقدار توصیه شده سدیم 2 گرم در روز است. درحالیکه اکثر افراد دو برابر بیشتر از این میزان سدیم دریافت می کنند. در مطالعه فوق بیماران به طور متوسط 4 گرم در روز سدیم مصرف می کردند. بعد از مداخله به منظور کاهش دریافت سدیم، بیماران روزانه 5/2 گرم سدیم دریافت می کردند که همچنان بالاتر از مقادیر توصیه شده است. این میزان محدودیت که سبب کاهش آلبومینوری و فشارخون شد نشان می دهد حتی محدودیت متوسط دریافت سدیم می تواند اثرات زیادی بر سلامتی داشته باشد.
نتیجه عملی: به بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی توصیه می شود به منظور حفظ بهتر عملکرد کلیه و کاهش فشارخون دریافت سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهند.
منبع:


Martin H. de Borst. “Effects of Vitamin D Receptor Activation and Dietary Sodium Restriction on Residual Albuminuria in CKD: The ViRTUE-CKD Trial”. Journal of the American Society of Nephrology (JASN), 2016

 

تعداد بازدید: 1732

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha