رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری 3 نسل آینده را تحت تاثیر قرار می دهد.
پزشک شما

رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری 3 نسل آینده را تحت تاثیر قرار می دهد.

15 مرداد 1395

در مطالعه ای موش های آزمایشگاهی با رژیم غذایی حاوی چربی و قند بالا تغذیه شدند. این رژیم مشابه رژیم غذایی غربی و حاوی 60 درصد چربی و 20 درصد قند بود. رعایت این نوع رژیم غذایی مانند خوردن هر روزه فست فود است. فرزندان این موش ها با رژیم غذایی کنترل شده که حاوی مقادیر کم چربی و شکر و مقادیر بالای پروتئین بود، تغذیه شدند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد حتی فرزندان موش ها که با رژیم غذایی سالم تغذیه شده بودند و به طور کلی 3 نسل موش ها به مقاومت به انسولین و سایر مشکلات متابولیک مبتلا بودند. همچنین اختلالات میتوکندری در عضلات و بافت اسکلتی موش ها مشاهده شد. به طور کلی میتوکندری موتورخانه سلول بوده و انرژی مورد نیاز برای سوخت و ساز و سایر عملکردهای بیوشیمیایی را تامین می کند. علاوه براین، میتوکندری حاوی مجموعه ای از ژن ها است که فقط از مادر به ارث برده می شوند.
این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که موش های باردار مبتلا به سندرم متابولیک می توانند اختلالات میتوکندری را به 3 نسل آینده منتقل کنند. همچنین اگرچه مطالعات قبلی اثر وضعیت سلامتی مادران باردار را بر روی وزن کودک در سال های آتی نشان داده اند اما این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که  چاقی دوران بارداری می تواند منجر به اختلالات ژنتیکی و انتقال آن به 3 نسل آینده شده و درنتیجه خطر دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد.
به گفته محققان اثرات مشاهده شده ممکن است در انسان ها بیشتر از موش ها باشد. زیرا رژیم غذایی کودکان انسان ها رژیم غذایی والدینشان را منعکس می کند.
منبع:


Kelle H. Moley, et al.  Cell Reports. 2016
 

تعداد بازدید: 1745

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha